Posts tonen met het label coaching. Alle posts tonen
Posts tonen met het label coaching. Alle posts tonen

Eenzaam of alleen

 Het is weer december. De meeste mensen houden ervan. Het binnen gezellig en warm maken. Samen de feestdagen doorbrengen, lichtjes aansteken en rond de haard of de eettafel herinneringen ophalen.

Sommige mensen voelen zich alleen in december. Eenzaam zelfs.

Dit jaar zal de eenzaamheid misschien nog groter zijn vanwege de strenge maatregelen rondom corona. Samen afspreken, samen eten, samen het oude jaar verruilen voor een nieuw jaar, proosten op het naken van nieuwe herinneringen, is niet vanzelfsprekend. We moeten contacten uit de weg gaan en elkaar letterlijk op afstand houden.

Als je je alleen voelt of misschien wel eenzaam, maak dan eens een wandeling. Ga de natuur in, het park, het bos of de polder. Het maakt niet uit waar je woont. Zoek iets op dat zijn natuurlijke gang gaat. Eendjes in het park hebben geen idee dat corona de wereld in zijn greep houdt. De bomen staan zoals ze altijd staan. Vogels vliegen, zijn vrij en slaan gewoon hun vleugels uit. Misschien regent het wel, zachte miezer op je gezicht. Als een tedere aanraking. Of misschien waait het wel. Laat je omarmen. Misschien schijnt de zon. Laat je gezicht aanraken door de warmte en het licht. Wees je bewust van het daglicht.


En wees je bewust van al die processen onder de grond, in de aarde, die gewoon doorgaan en straks voor een prachtig gekleurd bloementapijt zorgen. Paarse krokussen in het gras. Of gewassen op de akker. Dat gaat allemaal gewoon door. Terwijl jij daar staat of loopt. 

Voel je onderdeel van dit grote geheel en je bent niet alleen. Laat je betoveren door de enorme veerkracht van de natuur en je voelt je vederlicht. Je kunt dit. Je bent niet alleen.

En als je je toch soms alleen voelt, of eenzaam. Dat mag natuurlijk. Dat hoort er soms bij. Sterren kun e ook alleen maar zien stralen als de hemel donker is. Het één kan niet zonder het ander. Maar onthoud dat het vanzelf weer overgaat, het wordt weer dag. Het wordt weer licht. Verbind je niet teveel aan je negatieve gedachten en gevoelens. Laat ze voorbijgaan, laat ze los. Hecht je er niet aan. Geloof ook neit alles wat je denkt. Dan heeft het geen macht over je.

Ik wens je een  mooie decembermaand en hoop dat je veel liefde en compassie mag voelen voor jezelf, voor de natuur, voor anderen en voor alles wat er is. Mocht je me iets willen vragen, of heb je hulp nodig, je kunt altijd contact met me zoeken. Mail me op aterra@dekuma.nl en ik luister graag naar je verhaal.

Je gedachten geloven

Er gaan heel wat gedachten door je hoofd. Sommige gedachten zijn handig, bijvoorbeeld: "ik moet nu van huis vertrekken, anders mis ik de trein". Dit soort gedachten zorgt ervoor -als het tenminste niet al te drammerig is-, dat je op tijd op je afspraak komt. 

Maar wat moet je met die andere gedachten? Al die stemmetjes die de hele dag maar door praten en je zo onrustig maken. Gedachten die niet over het hier en nu gaan maar wel stress opleveren. Gedachten die over iets gaan wat al gebeurd is. Of over iets wat misschien gaat gebeuren. Of misschien gaan ze wel over een ander, bijvoorbeeld: "wat zeurt mijn kind toch altijd", of "waarom ziet mijn man nou nooit dat die vaatwasser moet worden uitgeruimd", of "mijn collega is werkelijk altijd super irritant en vervelend". 

In al deze gevallen kun je je de vraag stellen: geloof je je gedachten?  Is het waar wat je denkt? Welke aannames en oordelen heb je? En in hoeverre creëer je met je gedachten een enorme negatieve spiraal van emoties die ook weer gedachten opleveren, die ook weer emoties opleveren. Voor je het weet denk je je zelf helemaal vast in drama en slachtofferschap. 

Je zou veel liever vrij willen zijn, toch? 

Je hoeft niet anders te gaan denken. Je hoeft geen andere, positievere, gedachten te gaan denken. Je hoeft ook niet te stoppen met denken. Dat kan ook helemaal niet. Wat je wel kunt doen, is geen oordeel aan je waarneming koppelen. Je niet identificeren met je gedachten. Ze niet voor waar aan te nemen. Ze te zien als voorbijgangers, die je niet op de thee uitnodigt.

Het is fijn om te leren meer in het hier en nu te zijn. Verschillen te respecteren. Minder te oordelen en meer te vergeven. Vaker de stilte op te zoeken en te merken dat echte rust in jezelf zit.






Dromen, durven, doen...




Twee jaar geleden liep ik hier. 





Op Pena de Francia, een pelgrimsroute in Spanje. Het was bloedheet, ik was flink vermoeid, maar het was vredig en mss wel de mooiste dag van mn leven. Ik ontdekte daar dat ware stilte, echte stilte, diep in jezelf, ontzettend krachtig is. Ik voelde met heel mijn hart hoe helend, voedend en inspirerend die stilte in jezelf kan zijn.
Een jaar later ging ik weer naar Spanje om op een meditatie-en yogacentrum te werken. En nu, weer een jaar later, heb ik de opleiding voor mindfulnesstrainer afgerond (met een 9,2 als eindcijfer😳) en heb ik de prachtige 200 uur hatha yoga teacher training van Arhanta yoga afgerond. 

Aterra coaching & mindfulness.. en nu dus ook yoga. Dromen, durven, doen!
Ik ben er stil van.
Stilte zal een waardevolle plek in mijn lessen krijgen🙏

Two years ago I walked this pilgrimspath (Pena de Francia) in Spain. It was tough and rough. But it was a very peaceful and maybe the most happy day of my life. Because of the powerful inner strength I felt inside of me, caused by silence and peace within me.
A year ago, I went back to Spain to work at a meditation and yogacenter. And now, this summer, I completed my MBCT and the 200hours Hatha Yoga Teacher Training at Arhanta Yoga Ashrams.
I am grateful.
Silence will guide my lessons🙏





Je voelt je gekwetst

En dat komt door iets of iemand. Je blijft maar malen. Het kleeft aan je en je loopt vast. Herkenbaar?
En hoe ga je hier nou mee om?
Vier tips. 

Geef uiting aan je pijn
Het is misschien moeilijk om je te uiten tegen de persoon die jou gekwetst heeft. Ook kan het zijn dat die persoon niet reageert zoals jij zou willen. En de omstandigheden waar je gekwetst over bent, zijn niet altijd binnen jouw invloed.  Zeg toch wat je te zeggen hebt. Schrijf het op. In een schrift voor jouw ogen alleen. Of schrijf een brief (die je niet hoeft te versturen). Maak een tekening, hoe wild en slordig ook. Gooi het eruit, geef letterlijk -uiting- aan je gevoelens. Je zult merken dat het helpt om de boel op een rijtje te krijgen. Waarom je je zo gekwetst voelt en welke gevolgen dat voor je heeft (waar voel je het in je lichaam?).  Probeer bóven te komen en verder te gaan in plaats van te verdrinken in het verhaal. Jij bent de blauwe lucht, niet de laaghangende bewolking (klik hier).

Blijf in het hier en nu.
Het verleden keer op keer herbeleven kan verslavend zijn. Feit blijft dat het gebeurd is. Je kunt niet terug naar die gebeurtenis en daar geluk vinden. Je kunt dat alleen maar nu ervaren. 

Identificeer je niet met je pijn.
Als alles wat je doet in het teken staat van datgene wat jou gekwetst heeft, kom je niet verder. Je leeft je leven niet. Je kunt zelfs in een situatie komen waarin je je gaat hechten aan wat de pijn je oplevert: aandacht, het begrip en de compassie van anderen.
Je zult meer en echter geluk gaan ervaren als je je verhaal kunt loslaten. Je kunt een verdrietig verhaal in het verleden hebben zonder het heden er helemaal omheen te bouwen.

Verbind je zelf weer met de persoon die je was voordat het gebeurde.
Het is niet gemakkelijk om een identiteit van pijn en gekwetstheid los te laten. Zeker niet als je er al lang mee rondloopt. Het kan helpen om je weer te herinneren wie je was voordat het gebeurde. Je kunt nog steeds die persoon zijn, iemand die niet verbitterd is en zich niet zo gekwetst voelt.
Als je je vredig en gelukkig wilt voelen, begin dan te bedenken hoe dat eruit ziet. Waar denk je dan aan, wat doe je, met welke mensen ga je om, met welke info voed je je geest? Dit zal je helpen om je te herinneren wie je was, wie je wilt zijn en hoe je niet (meer) wilt leven. 

Deze tips zijn gebaseerd op inzichten uit het boeddhisme en mindfulness (met dank aan tinybuddha). Als je meer info of ondersteuning wilt, mail mij dan gerust. 

Onderstaand een foto die ik maakte van het allerlaatste stukje van een zware wandeling op Corsica. Wandelen helpt mij enorm om de rommel waar je mee rondloopt, los te laten. Ik vind het onvoorstelbaar mooi om urenlang in de natuur te zijn... En te zien, te voelen en te merken, hoe alles klopt en in evenwicht is. 






Loslaten: ego en pijnlichaam

Vandaag besteed ik aandacht aan loslaten, ego en pijnlichaam.

Pieker je teveel? 
Lijkt het alsof je leven, je relaties of je werksituatie steeds meer uit balans raken en voel je je steeds vermoeider en ongelukkiger?
Ben je bang om de onderliggende patronen onder ogen te zien?  Leg je de oorzaak van je gepieker en de negatieve gedachten bij anderen? Ben je geconditioneerd opgevoed en voeren die stemmetjes nog steeds de boventoon?

Je wilt verder groeien en nieuwe, gezonde ervaringen opdoen. Je wilt emotionele pijn en negatieve gedachten loslaten, maar hoe? 




Het begint bij het begrijpen van de werking van emotionele pijn.

Eckart Tolle heeft het in zijn boeken (De Kracht van het Nu en Een Nieuwe Aarde) over het ego, ofwel het pijnlichaam. Als je nu denkt, "huh ego? Ik ben geen egoïst, ik ben verlegen, anderen zijn ego's of ik sta altijd klaar voor een ander", lees dan vooral door. 
Het ego waar het hier over gaat, zit in ons allemaal. Het ego is wie je denkt dat je bent, of wie je denkt dat je moet zijn. Het is een verzameling gedachten, beeldvorming. Ook is het de verzameling van je emotionele pijn, dat in jou is opgeslagen en nog steeds leeft. We noemen dit het pijnlichaam. Om te overleven heeft het pijnlichaam voedsel nodig en elke pijnlijke emotionele ervaring is bruikbaar als voedsel. Het pijnlichaam gedijt als het ware op negatief denken en drama. Het liefst met jou als slachtoffer. Het kan gaan om jouw negatieve verleden, maar ook dat van je voorouders. Soms zijn er emotionele patronen die zich in jouw familie al generaties lang herhalen en het pijnlichaam voeden: emotioneel afwezige ouders, fysieke mishandeling of alcoholverslaving kunnen in verschillende generaties een belangrijke rol spelen. Jouw emotionele pijn vanaf je jeugd tot het heden hecht zich aan bij de pijn uit het verleden. Een pijnlichaam kan in de waakstand zijn (sluimerende emoties die als een bom bij de juiste trigger kan barsten) of juist in de actiestand.

Als een hongerige wolf gaat het pijnlichaam op zoek naar voedsel om zijn energievoorraad op peil te houden. Dankbaar maakt de wolf gebruik van pijnlijke emoties en negatieve gedachten die jij (opnieuw) aan het verzamelen bent. Geconditioneerde en beperkende gedachten vol verwijten, weerstand en oordelen. 

Je herkent dit proces als je te maken hebt met telkens terugkerende probleemthema's, als je gedachten steeds negatiever worden, als je steeds bozer of verdrietiger wordt. Als je telkens opnieuw herbeleeft en er steeds een nieuw sausje van pijn, verwijten en oordelen over giet. 
Je gedachten spelen een grote rol hoe jij een gebeurtenis ervaart. Je praat jezelf de put in, niets is meer goed, alles wat er mis gaat, ligt aan een ander. De stemmen in je hoofd maken een enorm drama, waarmee je je lichaam vult, een veld met negatieve energie. 
Het drama met de wolf is een verslaving. De rol van slachtoffer is een verslaving. 
Je ego is een verslaving.
En alleen jij kunt het stoppen.


De sleutel zit bij bewustwording. Word je bewust van het feit dat je een pijnlichaam (je ego) hebt, maar dat je het niet bent.
Word je bewust van de triggers die jouw pijnlichaam uitlokken te reageren zoals je vroeger nodig had om te reageren (toen die oude pijn zich voordeed). Observeer het zonder oordeel. Aanschouw het. Benoem het eventueel: oh mijn ego voelt zich weer gekrenkt. Wolfie wil aandacht.
Haal adem.
En zie hoe de triggers je in een vicieuze cirkel kunnen trekken van negatieve gedachten, pijnlijke gevoelens, nog meer negatieve gedachten en nog meer drama, totdat je weer op de bodem van de put zit. En besluit om die cirkel te doorbreken.
Word je ervan bewust dat je huidige waarnemingen in het hier en nu gebeuren. Niet toen. Word je ervan bewust dat je je huidige waarnemingen niet onmiddellijk moet inkleuren en vertroebelen door stressvolle gedachten en gevoelens. 
Word je ervan bewust dat je die hongerige wolf niet meer WILT voeden. Dat je het dramavuurtje niet verder aanwakkert. Stop met jezelf als slachtoffer te zien. Neem je verantwoordelijkheid. 
Hierdoor krijgen negatieve gedachten en gevoelens steeds minder voedingsbodem voor drama. Het pijnlichaam trekt zich hierdoor terug.


Dit is niet eenvoudig, want het pijnlichaam (je ego)  is een geduchte tegenstander die zich niet zomaar gewonnen geeft. Het heet niet voor niks een verslaving. De stemmen in je hoofd zullen er alles aan gaan doen om je te overtuigen, dat je niet op de juiste manier bezig bent. Van tijd tot tijd zul je je hongerig voelen en als een getergde wolf rondlopen op zoek naar drama. Ook de mensen in je omgeving die je van drama-voedsel voorzag, kunnen weleens anders op je gaan reageren. Deze mensen, op zoek naar voedsel voor hun pijnlichaam, kunnen extra moeite gaan doen om je toch weer uit de tent te lokken. Deze mensen willen weer vat op je krijgen. Zo werkt dat bij een verslaving. Bij jou. En bij de anderen. Zij hebben hun eigen pijnlichaam. 


Maar als je volhoudt, raakt je denken steeds minder vertroebeld en voel je je lichter. Positiviteit voelt nu eenmaal lichter dan negativiteit. Het wordt niet meer verduisterd door je negatieve emoties. Je huidige waarnemingen in het hier-en-nu raken minder verwrongen door je waarnemingen in je kindertijd, door je familiepatronen of door de culturele conditionering. Je waarnemingen en je gevoelens en gedachten hierover worden als het ware zuiver en leeg. Door met je gedachten en gevoelens in het hier-en-nu te blijven, ontneem je het pijnlichaam zijn voedsel. Je hongert het pijnlichaam als het ware uit. Je snijdt de verbinding tussen je denken en je pijnlichaam door. Je laat los. Je laat je ego los. Je stopt de verslaving. Je stopt de vicieuze cirkel van slachtoffer en drama.

Je kunt als ondersteuning van volledige bewustwording, yoga, ademhalingsoefeningen, schrijfoefeningen, mindfulness of meditatie doen. Ook helpt het om de hongerige wolf in je te visualiseren en te voelen dat het jouw verantwoordelijkheid is om het drama te doven. 


Bewustwording is dus de sleutel voor loslaten.
Je gaat voelen dat je loslaat. Dat maakt je licht, rustiger en kalmer.
Vervolgens zorgt bewustwording ook nog voor een geweldig cadeau aan jezelf. Je krijgt er positieve energie voor terug. Hoe werkt dat? Door het uithongeren van je pijnlichaam dwing je deze negatieve energie zich om te zetten in iets anders. De energie verdwijnt niet, maar zet zich om in een andere vorm. Als je de ervaringen van het pijnlichaam opneemt in het volledige bewustzijn ontstaat er meer innerlijke vrede, meer vreugde, meer compassie, geduld en mededogen.
Je gedachten zijn positiever, je bent aandachtiger en waardeert de eenvoudige dingen van het leven beter.

Neem gerust contact als je vragen hebt of ondersteuning wilt in dit proces. Namasté..

Chakra's: het keelchakra

Je voelt je soms wat minder goed in je energie zitten. Je hebt een laag energieniveau of bent uit balans. 
Bij yoga en meditatie gaat het dan vaak over chakra's: energiepoorten in het lichaam. Chakra betekent in het Sanskriet: wiel. Chakra's zijn draaiende wielen van energie en licht. Als de energie goed doorstroomt, ben en blijf je in balans. Vaak ontstaat er echter onderweg een blokkade.
Er zijn zeven chakra's, vanaf de basis van je ruggengraat tot aan de kruin van je hoofd. Deze zeven zijn: wortelchakra, sacrale chakra, zonnevlechtchakra, hartchakra, keelchakra, derde oogchakra en kruinchakra.

Vandaag wil ik wat extra aandacht geven aan het keelchakra. Het keelchakra is het energiecentrum in je lichaam dat verantwoordelijk is voor het communiceren van jouw waarheid. Als je een gezond keelchakra hebt dan ben je creatief, eerlijk, zelfverzekerd, authentiek en niet bang om jouw waarheid met de wereld te delen. Als je echter een geblokkeerd keelchakra hebt, dan worstel je met angst om je gedachten te uiten, kruip je weg in verlegenheid, sluit je je op in koppigheid (als je niet begrepen wordt bijvoorbeeld) en ontstaat er een gebrek aan creativiteit en probleemoplossend vermogen. Je hebt vaak beperkende relaties, waardoor je niet je gedachten en gevoelens kunt uiten zonder kritiek te krijgen. Je hebt meestal ook een ongezonde angst voor de mening van anderen. Het is duidelijk

dat een geblokkeerd keelchakra nogal wat gevolgen kan hebben voor hoe je je voelt. Ook kun je lichamelijke klachten gaan ervaren, zoals gezwollen lymfe-klieren, oorklachten, klachten aan de bovenste luchtwegen, sinussen en keel. 

Als je vermoedt dat je een geblokkeerd keelchakra hebt, denk dan eens terug aan je jeugd. Heb je veel kritiek gekregen van je ouders? Werd je aangemoedigd om je eigen ideeën te ontwikkelen en te uiten? En hoe is dat in de relaties die je nu hebt, binnen je gezin, je vrienden, je collega's? Worden je gedachten en meningen gewaardeerd? 
En waardeer je jezelf?

Als je keelchakra uit balans is en je gaat het reinigen, zul je meer helderheid, vertrouwen, vreugde en vrijheid ervaren doordat je in staat bent om met vertrouwen te communiceren. Hoe ziet een gezond keelchakra eruit? Je hebt vertrouwen in het uiten van je gedachten en gevoelens. je bent open, eerlijk en niet bang om te delen hoe je het echt voelt. Respect en authenticiteit is wat je ervaart in relaties met anderen.


Jouw kracht ligt in jouw waarheid.
Spreek je waarheid. Jouw waarheid spreken is een daad van liefde en respect voor jezelf.

Hoe kun je dat doen?

  • Kies een affirmatie die bij jou past, bijvoorbeeld: ik spreek open en vrij. Of: ik respecteer mijn waarheid. Of: ik spreek met aandacht en liefde.
  • Schrijf je gedachten op en maak er een dagelijks ritueel van.
  • Doe ademhalingsoefeningen. 
  • Aard jezelf meerdere keren per dag stevig met twee voeten op de grond.
  • Bedenk waar je dankbaar voor bent en maak er een dagelijks ritueel van.
  • Beoefen yoga.
  • Leer mediteren.
  • Luister naar je innerlijke stem. Oefen in stilte zodat je echt leert luisteren.





Eenzaamheid

"Komt niet meer voor in Nederland. We zijn een welvarend volk,  iedereen is verantwoordelijk voor eigen geluk en inkomen. Wie eenzaam is, heeft de verkeerde keuzes gemaakt" (citaat van internetforum).

Niets is minder waar. Eenzaamheid komt veel voor helaas. En niet alleen bij alleenstaande ouderen, die weinig bezoek of aanspraak hebben. Of bij mensen die chronisch ziek zijn. Eenzaamheid komt ook voor bij mensen die op het eerste gezicht misschien wel alles hebben.
Eenzaamheid heeft vele gezichten.
Zo kan iemand die druk is met werk en (mantel)zorg en gezin eenzaamheid ervaren en ligt burn out zomaar op de loer.
Iemand die in materiële weelde leeft, kan eenzaam zijn door het gebrek aan échte contacten.
Iemand die een drukke sociale agenda heeft, kan eenzaam zijn door gebrek aan echte aandacht, liefde en compassie. Iemand die verzuipt in zijn werk, kan dat werk ook aanwenden om de diepe eenzaamheid die hij thuis in zijn gezin voelt, te verbloemen.

Eenzaamheid komt veel voor. Eenzaam zijn doet pijn. Op eenzaamheid rust een taboe. Van mij mag dat taboe er vandaag nog af. Laat de sluiers vallen en reik uit, zoek hulp en vraag om aandacht.

Eenzaamheid is geen keuze. Een vraag om hulp en aandacht wel.

Bezinning

Een belangrijk onderdeel van een een coachingsproces is bezinning.
Als je jezelf de tijd gunt om je te bezinnen, geef je woorden die zomaar in je opkomen, de mogelijkheid om betekenis te krijgen.
Krijgen gedachten die waar zijn voor jou, de ruimte zich te manifesteren.
Kunnen gedachten die je niet nodig hebt, losgelaten worden.
Bezinning geeft ruimte aan aandacht en laat je thuiskomen bij jezelf.
Bezinning geeft een opening voor een nieuwe fase in het coachingsproces.

Prachtige muziek om je te begeleiden tijdens momenten van bezinning is van Ludovico Einaudi. Op youtube kun je volledige albums luisteren die ruim een uur duren. Klik hier. Hierbij heb je voldoende tijd om je proces van bezinning uit te schrijven. Schrijven werkt verhelderend en geeft inzicht in je wensen en gedachten.

Voor een korter moment van bezinning, is het volgende nummer heel geschikt en waardevol.

Mindfulness


Mindfulness vindt haar oorsprong in het Boeddhisme en wordt daar al duizenden jaren toegepast door middel van meditatie en yoga. Het Westen raakte bekend met deze vorm van zelftraining door de boeddhistische monnik Thich Nath Hahn.

Thich Nath Hahn
In 1975 verscheen The Miracle of Mindfulness - A Manual on Meditation. Het is in feite één lange brief die de boeddhistische monnik schreef aan zijn vriend en leerling Quang, die geconfronteerd werd met het leed en de verschrikkingen van de Vietnamoorlog.
Thich Nhat Hanh schrijft zijn vriend: "Je zou je kunnen afvragen: hoe kun je dan ook nog bewuste aandacht (mindfulness) beoefenen? Mijn antwoord is: je hele aandacht op het werk richten, oplettend zijn en klaarstaan om iedere onvoorziene situatie op een kundige en verstandige manier aan te pakken - dat is bewuste aandacht."

Mindfulness is een vorm van meditatie waarin je je op een niet-reactieve manier bewust bent van de fysieke en geestelijke sensaties en situaties van het moment ("een zachtmoedige relatie aangaan met wat er zich nu aanbiedt"). Het kenmerkt zich door een levenshouding die zich sterk maakt voor acceptatie van onvermijdelijke negatieve en positieve ervaringen: aanvaarding dus. Het zal je niet verbazen dat juiste indachtigheid of bewustzijn/wording de kernwoorden zijn in de Boeddhistische leer.

Door mindfulness te beoefenen wordt het mogelijk de werkelijkheid te aanvaarden en bewust aandacht te geven aan jezelf en alles om je heen. Leven in het moment. Door het bewustworden en loslaten van automatische gedachten en oordelen, is het mogelijk innerlijke kalmte en rust te bereiken. Het is niet de bedoeling dat je in jezelf keert of transcendeert. Open staan is juist een belangrijk aspect van mindfulness. Open staan voor dat wat is.

Jon Kabat-Zinn
Jon Kabat-Zinn formuleerde het als volgt: "aandachtgerichtheid (mindfulness) houdt in dat je aandacht geeft op een speciale manier: doelbewust, op het moment zelf en niet-oordelend."

Je zou door deze definitie van mindfulness kunnen denken dat je moet leren stoppen met oordelen. Maar dat zal je niet lukken, en dat hoeft ook helemaal niet. Het is al mooi als je af en toe in de gaten hebt dat je aan het oordelen bent. Je merkt dan dat je de hele dag commentaar hebt op wat je meemaakt, op jezelf, op anderen. Dat doet de geest nou eenmaal graag. Mindfulness leert je om je bewust zijn van je oordelen en meningen: " hmm, dat was er weer een." Je neemt het waar en laat het los.

Hoe kun je mindfulness beoefenen?
Training in mindfulness kan onderscheiden worden in twee vormen: formele beoefening en niet-formele beoefening.

Bij formele beoefening neem je de tijd en de ruimte om specifieke oefeningen te doen. Bekend is zit- of ligmeditatie, waarbij je besluit om gedurende een vastgestelde tijd (bijvoorbeeld 20 minuten) op een vastgestelde plaats te gaan zitten of liggen en aandacht te geven aan dat was is. Een ander voorbeeld is de loopmeditatie. Je loopt, zonder haast, zonder bestemming. Het lopen zélf is je doel. Ook als je doelgericht en planmatig de tijd neemt om stap voor stap gevoelens te onderzoeken beoefen je formele meditatie.

Niet-formele beoefening is dat je aandacht vanzelf onderdeel laten worden van je dagelijkse leven. Het is een leven waarin aandacht (weer voor "dat wat is") een centrale rol speelt. Je bent je bewust van je doen en je laten, bewust ook van wat er aan gedachten en gevoelens in je omgaat. Je hebt oog voor anderen. Vriendelijkheid en vergevingsgezindheid zijn belangrijke ankers. Voorwaarde is het vermogen je aandacht te richten, en de tijd te nemen om je bewust te zijn van je waarnemingen. Hulpmiddelen zijn ontspanningsoefeningen, bewust ademhalen, handelen zonder haast en een bewust gebruik van je zintuigen (voelen, ruiken, proeven).

Makkelijk?
Mindfulnessmeditatie is een vorm van onderzoek en kan je nieuwe inzichten brengen. Je leert gevoelens te herkennen en te erkennen. Dat is mooi, maar bedenk dat het niet zomaar een gemakkelijke weg is. Het is een misverstand te denken dat je van meditatie altijd rustig en ontspannen wordt. Dat is niet zo en dat is ook niet het doel van meditatie. Je komt jezelf onder ogen, en soms is dat behoorlijk pijnlijk. Daarom is mindfulnessmeditatie niet altijd en niet voor iedereen geschikt. Deskundige begeleiding kan hierbij een belangrijk hulpmiddel zijn.
Als je mindfulness steeds meer toepast in je dagelijkse leven, kan het uitgroeien tot een houding, die je levensgeluk vergroot.

Coaching en spiritualiteit



Gaat dat samen?

Coaching helpt mensen door periodes van verandering en herbezinning heen om een meer authentieke, bevredigende, gebalanceerde en krachtige manier van leven te realiseren. Belangrijk hierbij is dat (1) de coach nooit weet wat voor een ander goed of waar is, (2) dat ieder persoon van nature creatief en vindingrijk is en (3) dat de ander de antwoorden tot zijn meest brandende vragen in zichzelf meedraagt. Een coach is iemand die helpt bij het stellen van de juiste vragen en het (her)ontdekken van persoonlijke antwoorden in de ander.Spiritualiteit helpt om de ware aard van je geest te ontdekken en die van de realiteit. Het betekent niet meer geregeerd worden door je ego, maar je ego voor jou en het grotere geheel laten werken. Loslaten optima forma.

Is er hier sprake van twee tegengestelde principes of kan coaching met spiritualiteit samengaan en elkaar zelfs versterken?

Ans Tros, psychologe en oprichter van de School voor Coaching zegt hierover het volgende (*). Coaching vraagt om een fundamenteel ‘niet-weten' van de coach en aanwezig zijn vanuit de openheid, alertheid en nieuwsgierigheid die hieruit voortvloeien. Daarbij is ook onthechting van de coach belangrijk. Je oordeel zo veel mogelijk los kunnen koppelen van je waarneming. Zo ben je beter in staat de cliënt een spiegel voor te houden en zuiverder terug te geven wat je waarneemt, zonder dit in te kleuren met je eigen projecties. Wanneer je als coach denkt te weten wat goed is voor een ander, heb je het volgens Ans bij het verkeerde einde. ‘Je kunt niet kijken in de ziel van een ander', schrijft ze in haar boek.

Een waarheid als een koe, maar één die wij in de interactie met anderen meestal niet in de praktijk brengen, immers wij vinden er altijd wel wat van en hebben ons oordeel klaar. Het verruimen van het bewustzijn, het niet vastzitten in een bepaald perspectief, het kunnen loslaten van vooropgezette ideeën, vertrouwen op het innerlijk weten en het aanwezig zijn vanuit een fundamenteel niet-weten. Dit zijn allemaal eigenschappen die ook kenmerkend zijn voor een spirituele levenswijze.

Spiritualiteit lijkt dan ook niet expliciet, maar eerder impliciet vervlochten met goede coaching. Coaching kan zo komen te rusten op een zingevend en spiritueel fundament. Maar het resultaat van coaching is pas behaald als de ander zijn inzichten kan omzetten in effectieve acties in zijn dagelijks leven. Dat is spiritualiteit leven!


(*) Boek: dynamisch coachen: balans tussen zingeving en resultaat, Ans Tros.

Coaching

wat is dat nou eigenlijk?
Deze vraag is me in de afgelopen keer diverse keren gesteld. Wat doe je nou precies, wat houdt het in en voor wie is het?

Coaching heb je in alles soorten en maten. Van huiswerkcoaches en opruimcoaches tot financiële coaches en zelfs coaches die je helpen je hartleeftijd weer goed te krijgen (Henk Gemser).

Waar ik me op richt is life coaching, levenscoaching dus. Hierbij gaat het om persoonlijke vraagstukken waar iemand mee worstelt, bijvoorbeeld een scheiding, relatieproblemen, burn out, ontslag of -als je het positief formuleert- vragen omtrent de behoefte om meer uit het leven te halen. De wens om het energieniveau weer op peil te brengen en weer zelf aan het roer te staan.

Dit laatste (meer uit je leven halen) klinkt voor sommigen een beetje hyper, zoals Emile Ratelband en Patty Harpenau (the secret) lijken te beweren: de zoektocht naar geluk en rijkdom is voor iedereen haalbaar, een gelukkig leven is maakbaar.

De basis van life coaching is echter dat de coachee gehinderd wordt door zijn situatie en zelf inziet dat er iets moet gebeuren, maar niet weet wat of hoe hij dat kan bereiken. Dat is het moment waarop de life coach in beeld komt, waarop hij samen met de coachee de hulpvraag definieert en een plan opstelt. De koers wordt uitgezet en de reis kan beginnen.

De coach begeleidt de reis, zorgt dat de juiste vragen worden gesteld en wijst op de valkuilen en patronen in gedrag en beeldvorming. De coach is daarbij een objectieve buitenstaander die helpt om het juk van de neerwaartse spiraal van de schouders te halen, die helpt uit de slachtofferrol te stappen en op een gezonde manier naar het leven te kijken en de innerlijke kracht te herstellen. Zonder oordeel over de uitkomst.

Coaching is geen diepgravend, langdurend psychologisch proces. Wel kan het emotioneel en confronterend zijn. Als aan de oppervlakte komt dat je vooral jezelf belemmert door altijd vanuit angst te handelen en primair vanuit een negatief zelfbeeld naar de wereld te kijken, dan kan dat heel pijnlijk zijn. Maar op het moment dat je dat weet, kun je het erkennen en herkennen. De volgende stap is dat je het kunt veranderen. Je innerlijke kracht is daarbij je kompas. Deze kracht heb je van nature, het is je waarheid, het is je weten over goed en fout, het is alleen soms te diep weggestopt door de rollen die je hebt gespeeld, door de oordelen die je hebt gevormd en etiketten die je hebt geplakt.

Tenslotte nog even wat cijfers (uit Carp):
Een kwart van de Nederlandse werkenden heeft een coach.
Bij directeuren en topmanagers ligt dit percentage rond de veertig.
Het gemiddelde coachingtraject bestaat uit acht sessies.
Vrouwen schakelen een coach vooral in voor conflicthantering en relationele problemen (moeite met het aangeven van grenzen).
Mannen schakelen een coach in voor hun persoonlijke ontwikkeling.
In de VS wordt 94 procent van de coachinggesprekken telefonisch gevoerd en gaat tweederde van de coaching via email.
In Nederland reizen mensen gemiddeld een uur voor een afspraak met een coach, e-coaching is in opkomst.




Authenticiteit


en soulsearching:

Het gaat tijdens trainingen en coaching vaak over authenticiteit. Wat is dat eigenlijk, authentiek zijn en waarom is dat zo belangrijk?

De filosoof Charles Taylor legt het als volgt uit:
"Elk van ons heeft zijn of haar manier om de werkelijkheid te realiseren. Het is belangrijk die eigen weg te vinden en ernaar te leven in plaats van zich te onderwerpen aan een model dat van buitenaf, hetzij door de gemeenschap of door de vorige generatie of door een religieuze of een politieke autoriteit is opgelegd".

Een authentiek persoon blijft dus trouw aan zichzelf. Voldoen aan (veronderstelde?) vewachtingen van anderen, terwijl jouw innerlijke stem zegt dat je dat niet wilt, betekent dat je ontrouw bent aan jezelf. Dit leidt tot verlies van kwaliteit van leven.

Maar hoe werkt dit dan in de praktijk? Als iedereen op zoek gaat naar zijn authenticiteit en daarnaar handelt, komen de gemeenschappelijke doelstellingen dan niet in het gedrang en komen de persoonlijke waarden die iemand voor zich heeft geformuleerd niet heel snel in conflict met de waarden van collega's of met die van de vereniging, de andere gezinsleden, de buren of bijv. de kerk?


Waarschijnlijk kunnen mensen nooit volledig authentiek zijn. Altijd is er sprake van een bepaalde mate van compromis. Bovendien ontwikkelen mensen zich in hun persoonlijke en professionele leven – dus authenticiteit is ook nog eens dynamisch!

Wat misschien een betere benadering is voor het volgen van je innerlijke kompas, is de visie van Deepak Chopra. Hij zegt dat je eigenheid voortkomt uit het vuur in je ziel. Dit vuur in je ziel manifesteert zich in je ogen. Hoe kun je dit ontdekken of ontwikkelen? Kijk elke dag jezelf aan in de spiegel en oefen de volgende mantra's:

(1) Ik ben volledig onafhankelijk van de goedkeuring of afwijzing van anderen.
(2) Ik doe voor niemand onder.
(3) Ik treed alle uitdagingen zonder angst tegemoet.

Ook voor kinderen is deze soulsearching een mooie oefening (en leuk vanwege de spiegel). Zeker als het nodig is dat ze krachtiger worden en zich minder laten opslokken door de energie van anderen.