Posts tonen met het label angst. Alle posts tonen
Posts tonen met het label angst. Alle posts tonen

Eenzaam of alleen

 Het is weer december. De meeste mensen houden ervan. Het binnen gezellig en warm maken. Samen de feestdagen doorbrengen, lichtjes aansteken en rond de haard of de eettafel herinneringen ophalen.

Sommige mensen voelen zich alleen in december. Eenzaam zelfs.

Dit jaar zal de eenzaamheid misschien nog groter zijn vanwege de strenge maatregelen rondom corona. Samen afspreken, samen eten, samen het oude jaar verruilen voor een nieuw jaar, proosten op het naken van nieuwe herinneringen, is niet vanzelfsprekend. We moeten contacten uit de weg gaan en elkaar letterlijk op afstand houden.

Als je je alleen voelt of misschien wel eenzaam, maak dan eens een wandeling. Ga de natuur in, het park, het bos of de polder. Het maakt niet uit waar je woont. Zoek iets op dat zijn natuurlijke gang gaat. Eendjes in het park hebben geen idee dat corona de wereld in zijn greep houdt. De bomen staan zoals ze altijd staan. Vogels vliegen, zijn vrij en slaan gewoon hun vleugels uit. Misschien regent het wel, zachte miezer op je gezicht. Als een tedere aanraking. Of misschien waait het wel. Laat je omarmen. Misschien schijnt de zon. Laat je gezicht aanraken door de warmte en het licht. Wees je bewust van het daglicht.


En wees je bewust van al die processen onder de grond, in de aarde, die gewoon doorgaan en straks voor een prachtig gekleurd bloementapijt zorgen. Paarse krokussen in het gras. Of gewassen op de akker. Dat gaat allemaal gewoon door. Terwijl jij daar staat of loopt. 

Voel je onderdeel van dit grote geheel en je bent niet alleen. Laat je betoveren door de enorme veerkracht van de natuur en je voelt je vederlicht. Je kunt dit. Je bent niet alleen.

En als je je toch soms alleen voelt, of eenzaam. Dat mag natuurlijk. Dat hoort er soms bij. Sterren kun e ook alleen maar zien stralen als de hemel donker is. Het één kan niet zonder het ander. Maar onthoud dat het vanzelf weer overgaat, het wordt weer dag. Het wordt weer licht. Verbind je niet teveel aan je negatieve gedachten en gevoelens. Laat ze voorbijgaan, laat ze los. Hecht je er niet aan. Geloof ook neit alles wat je denkt. Dan heeft het geen macht over je.

Ik wens je een  mooie decembermaand en hoop dat je veel liefde en compassie mag voelen voor jezelf, voor de natuur, voor anderen en voor alles wat er is. Mocht je me iets willen vragen, of heb je hulp nodig, je kunt altijd contact met me zoeken. Mail me op aterra@dekuma.nl en ik luister graag naar je verhaal.

Je gedachten geloven

Er gaan heel wat gedachten door je hoofd. Sommige gedachten zijn handig, bijvoorbeeld: "ik moet nu van huis vertrekken, anders mis ik de trein". Dit soort gedachten zorgt ervoor -als het tenminste niet al te drammerig is-, dat je op tijd op je afspraak komt. 

Maar wat moet je met die andere gedachten? Al die stemmetjes die de hele dag maar door praten en je zo onrustig maken. Gedachten die niet over het hier en nu gaan maar wel stress opleveren. Gedachten die over iets gaan wat al gebeurd is. Of over iets wat misschien gaat gebeuren. Of misschien gaan ze wel over een ander, bijvoorbeeld: "wat zeurt mijn kind toch altijd", of "waarom ziet mijn man nou nooit dat die vaatwasser moet worden uitgeruimd", of "mijn collega is werkelijk altijd super irritant en vervelend". 

In al deze gevallen kun je je de vraag stellen: geloof je je gedachten?  Is het waar wat je denkt? Welke aannames en oordelen heb je? En in hoeverre creëer je met je gedachten een enorme negatieve spiraal van emoties die ook weer gedachten opleveren, die ook weer emoties opleveren. Voor je het weet denk je je zelf helemaal vast in drama en slachtofferschap. 

Je zou veel liever vrij willen zijn, toch? 

Je hoeft niet anders te gaan denken. Je hoeft geen andere, positievere, gedachten te gaan denken. Je hoeft ook niet te stoppen met denken. Dat kan ook helemaal niet. Wat je wel kunt doen, is geen oordeel aan je waarneming koppelen. Je niet identificeren met je gedachten. Ze niet voor waar aan te nemen. Ze te zien als voorbijgangers, die je niet op de thee uitnodigt.

Het is fijn om te leren meer in het hier en nu te zijn. Verschillen te respecteren. Minder te oordelen en meer te vergeven. Vaker de stilte op te zoeken en te merken dat echte rust in jezelf zit.






Je voelt je gekwetst

En dat komt door iets of iemand. Je blijft maar malen. Het kleeft aan je en je loopt vast. Herkenbaar?
En hoe ga je hier nou mee om?
Vier tips. 

Geef uiting aan je pijn
Het is misschien moeilijk om je te uiten tegen de persoon die jou gekwetst heeft. Ook kan het zijn dat die persoon niet reageert zoals jij zou willen. En de omstandigheden waar je gekwetst over bent, zijn niet altijd binnen jouw invloed.  Zeg toch wat je te zeggen hebt. Schrijf het op. In een schrift voor jouw ogen alleen. Of schrijf een brief (die je niet hoeft te versturen). Maak een tekening, hoe wild en slordig ook. Gooi het eruit, geef letterlijk -uiting- aan je gevoelens. Je zult merken dat het helpt om de boel op een rijtje te krijgen. Waarom je je zo gekwetst voelt en welke gevolgen dat voor je heeft (waar voel je het in je lichaam?).  Probeer bóven te komen en verder te gaan in plaats van te verdrinken in het verhaal. Jij bent de blauwe lucht, niet de laaghangende bewolking (klik hier).

Blijf in het hier en nu.
Het verleden keer op keer herbeleven kan verslavend zijn. Feit blijft dat het gebeurd is. Je kunt niet terug naar die gebeurtenis en daar geluk vinden. Je kunt dat alleen maar nu ervaren. 

Identificeer je niet met je pijn.
Als alles wat je doet in het teken staat van datgene wat jou gekwetst heeft, kom je niet verder. Je leeft je leven niet. Je kunt zelfs in een situatie komen waarin je je gaat hechten aan wat de pijn je oplevert: aandacht, het begrip en de compassie van anderen.
Je zult meer en echter geluk gaan ervaren als je je verhaal kunt loslaten. Je kunt een verdrietig verhaal in het verleden hebben zonder het heden er helemaal omheen te bouwen.

Verbind je zelf weer met de persoon die je was voordat het gebeurde.
Het is niet gemakkelijk om een identiteit van pijn en gekwetstheid los te laten. Zeker niet als je er al lang mee rondloopt. Het kan helpen om je weer te herinneren wie je was voordat het gebeurde. Je kunt nog steeds die persoon zijn, iemand die niet verbitterd is en zich niet zo gekwetst voelt.
Als je je vredig en gelukkig wilt voelen, begin dan te bedenken hoe dat eruit ziet. Waar denk je dan aan, wat doe je, met welke mensen ga je om, met welke info voed je je geest? Dit zal je helpen om je te herinneren wie je was, wie je wilt zijn en hoe je niet (meer) wilt leven. 

Deze tips zijn gebaseerd op inzichten uit het boeddhisme en mindfulness (met dank aan tinybuddha). Als je meer info of ondersteuning wilt, mail mij dan gerust. 

Onderstaand een foto die ik maakte van het allerlaatste stukje van een zware wandeling op Corsica. Wandelen helpt mij enorm om de rommel waar je mee rondloopt, los te laten. Ik vind het onvoorstelbaar mooi om urenlang in de natuur te zijn... En te zien, te voelen en te merken, hoe alles klopt en in evenwicht is. 






Ben jij je eigen vijand?

"Het ligt aan de ander. Of aan de omstandigheden. Je hebt er geen tijd voor. En ook geen geld. Het is niet het juiste moment. Zij zien het verkeerd. Hij begrijpt me niet en zij denkt er te makkelijk over. Als eerst  corona maar eens voorbij is. Als iedereen nou eens zijn verantwoordelijkheid zou nemen".

Hoe vaak denk je dit soort gedachten?
Zachtjes kruipen de stemmetjes in je hoofd. Steeds luider worden ze en frequenter. Ze veranderen je gedachten in beperkende overtuigingen.
Overtuigingen die vaak over een ander gaan. Of over de omstandigheden.
Maar is dat wel waar? En kun je zeker weten dat het waar is?
Zijn zij jouw vijand? Of ben je je eigen vijand?
Creëer jij misschien zelf een patstelling in jouw gedachtecircus? 
Haal je zelf elke keer die stoffige koffer met oude herinneringen tevoorschijn om jouw plaatje van het nu eens even haarfijn in te kleuren? 

Als je denkt/merkt dat je zelf je eigen vijand bent geworden, dan biedt dat een opening. Stop ermee.
Laat je beperkende (en beperkte) overtuigingen los. Geef jezelf de ruimte om het anders te zien. Anders te doen. Laat die koffer met trauma's en ellende lekker liggen waar hij ligt te verstoffen. Geef jezelf het heden en de toekomst cadeau. 
Mindfulness kan helpen in dit proces. Je leert om te ontspannen, te geven en te ontvangen. En je leert om (jezelf) te vergeven.


De negatieve spiraal van gedachten en gevoelens

In deze tijd is er veel verontrustend nieuws. De wereld lijkt anders. Grimmiger. 
Je kunt allerlei gedachten hebben over het heden en de toekomst. 


Wist je dat gedachten heel veel kracht hebben? 
Ze kunnen een stroom van gevoelens in je losmaken.
En die gevoelens kunnen weer een stroom van gedachten oproepen (vicieuze cirkel), waardoor je stress opbouwt. Stress kan lichamelijke en psychische gevolgen hebben.
Je hebt dat vast wel eens gemerkt. Je komt iemand tegen, je wilt wat zeggen maar de ander herkent je niet of ziet je niet. Als je denkt: "hij moet me zeker niet, of ik zie er niet uit, of ik ben niet de moeite waard", dan voel je je daarna heel nietig en waardeloos. Weg ontspannen gevoel waarmee je aan je wandeling begon. Weg oog en oor voor alles wat mooi is in de wereld. De vogels die tsjilpen, het briesje wind door je haar, het zonlicht op je huid. Je bent in de negatieve spiraal aan het afdalen.
Terwijl de gedachte "hij is zeker even in gedachten, hij zag me echt niet", een hele andere uitwerking heeft op je gemoedstoestand. Niks afdalen in een negatieve spiraal, gewoon in het hier en nu blijven en de wereld zien zoals hij is.

Je kunt een paar dingen doen om in deze onzekere tijd stabiel en rustig te blijven. Allereerst: beperk het aantal keren dat je het nieuws volgt tot maximaal 1 keer per dag en zorg ervoor dat je alleen betrouwbare serieuze bronnen raadpleegt. Zoek geen drama of sensatie op. Pak vaker een boek of maak een wandeling. 
Ten tweede: wees je ervan bewust dat datgene wat jij denkt, niet waar hoeft te zijn, sterker nog: meestal niet waar is. Dus vraag jezelf af, of je je gedachten wel moet of wilt geloven. Wees je ervan bewust, dat als je ze gelooft, je ze een enorme kracht geeft. Een kracht die heel veel invloed heeft op je gevoelens. En daarmee weer op je gedachten.
Ten derde: blijf zoveel mogelijk in het hier en nu. Wees je ervan bewust dat de meeste gedachten en zorgen die je hebt, gaan over het verleden of over de toekomst. Het is al gebeurd en/of je bent bang dat het (weer) gaat gebeuren. Terwijl als je in het hier en nu blijft, je zult merken dat je nu veilig bent. Doe ademhalingsoefeningen, werk met je zintuigen (wat ruik ik, wat hoor ik, wat zie ik), zodat je minder in de denk- en piekermodus staat. Je bent nu veilig. Je hebt alleen maar het hier en nu, je eigen rustige plek, je eigen innerlijke rust (zoals dat zo mooi heet) en je eigen vrijheid om gedachten die jou beperken en naar beneden halen, los te laten. Ze eenvoudigweg niet te geloven. Ze geen kracht te geven. 

Ik zeg niet dat je simpelweg je gedachten maar moet veranderen in positieve gedachten. Dat zul je niet van me aannemen. Nee, ik nodig je uit om je negatieve gedachten te onderzoeken. Of ze waar zijn. Of dat de realiteit is. De hele waarheid. En zo ja, als je gelooft dat dat zo is, om dan te onderzoeken wat dát geloof met je doet. Welke kracht je die gedachte dan geeft. Wat gebeurt er met je als je dat gelooft?
Ik gun je de bewustwording die dan ontstaat. 
De bewustwording die ruimte en vrijheid biedt om je te ontworstelen aan de negatieve spiraal.






Chakra's: het keelchakra

Je voelt je soms wat minder goed in je energie zitten. Je hebt een laag energieniveau of bent uit balans. 
Bij yoga en meditatie gaat het dan vaak over chakra's: energiepoorten in het lichaam. Chakra betekent in het Sanskriet: wiel. Chakra's zijn draaiende wielen van energie en licht. Als de energie goed doorstroomt, ben en blijf je in balans. Vaak ontstaat er echter onderweg een blokkade.
Er zijn zeven chakra's, vanaf de basis van je ruggengraat tot aan de kruin van je hoofd. Deze zeven zijn: wortelchakra, sacrale chakra, zonnevlechtchakra, hartchakra, keelchakra, derde oogchakra en kruinchakra.

Vandaag wil ik wat extra aandacht geven aan het keelchakra. Het keelchakra is het energiecentrum in je lichaam dat verantwoordelijk is voor het communiceren van jouw waarheid. Als je een gezond keelchakra hebt dan ben je creatief, eerlijk, zelfverzekerd, authentiek en niet bang om jouw waarheid met de wereld te delen. Als je echter een geblokkeerd keelchakra hebt, dan worstel je met angst om je gedachten te uiten, kruip je weg in verlegenheid, sluit je je op in koppigheid (als je niet begrepen wordt bijvoorbeeld) en ontstaat er een gebrek aan creativiteit en probleemoplossend vermogen. Je hebt vaak beperkende relaties, waardoor je niet je gedachten en gevoelens kunt uiten zonder kritiek te krijgen. Je hebt meestal ook een ongezonde angst voor de mening van anderen. Het is duidelijk

dat een geblokkeerd keelchakra nogal wat gevolgen kan hebben voor hoe je je voelt. Ook kun je lichamelijke klachten gaan ervaren, zoals gezwollen lymfe-klieren, oorklachten, klachten aan de bovenste luchtwegen, sinussen en keel. 

Als je vermoedt dat je een geblokkeerd keelchakra hebt, denk dan eens terug aan je jeugd. Heb je veel kritiek gekregen van je ouders? Werd je aangemoedigd om je eigen ideeën te ontwikkelen en te uiten? En hoe is dat in de relaties die je nu hebt, binnen je gezin, je vrienden, je collega's? Worden je gedachten en meningen gewaardeerd? 
En waardeer je jezelf?

Als je keelchakra uit balans is en je gaat het reinigen, zul je meer helderheid, vertrouwen, vreugde en vrijheid ervaren doordat je in staat bent om met vertrouwen te communiceren. Hoe ziet een gezond keelchakra eruit? Je hebt vertrouwen in het uiten van je gedachten en gevoelens. je bent open, eerlijk en niet bang om te delen hoe je het echt voelt. Respect en authenticiteit is wat je ervaart in relaties met anderen.


Jouw kracht ligt in jouw waarheid.
Spreek je waarheid. Jouw waarheid spreken is een daad van liefde en respect voor jezelf.

Hoe kun je dat doen?

  • Kies een affirmatie die bij jou past, bijvoorbeeld: ik spreek open en vrij. Of: ik respecteer mijn waarheid. Of: ik spreek met aandacht en liefde.
  • Schrijf je gedachten op en maak er een dagelijks ritueel van.
  • Doe ademhalingsoefeningen. 
  • Aard jezelf meerdere keren per dag stevig met twee voeten op de grond.
  • Bedenk waar je dankbaar voor bent en maak er een dagelijks ritueel van.
  • Beoefen yoga.
  • Leer mediteren.
  • Luister naar je innerlijke stem. Oefen in stilte zodat je echt leert luisteren.





Trust or fear

Onmogelijk of de afweging waard?

Hoe zou de wereld eruitzien als we onze angsten en onzekerheden zouden inruilen voor vertrouwen?

Trust instead of fear....

Bewust zijn


Bewust zijn is aandacht hebben voor het moment van nu, is liefde leggen in wat je doet, is loslaten van angst, is stap voor stap aankomen bij de kern, is contact maken met bezieling, is openstaan voor dat wat is.

Bewust worden begint met één stap.

"Although we walk all the time, our walking is usually more like running. When we walk like that, we print anxiety and sorrow on the Earth. We have to walk in a way that we only print peace and serenity on the Earth. We can all do this, provided that we want it very much. Any child can do it. If we can take one step like this, we can take two, three, four, and five. When we are able to take one step peacefully and happily, we are working for the cause of peace and happiness for the whole of humankind..."

(gedeelte uit "walking meditation" van Thich Nath Hahn)


©Roelien Bennekomse bos september 2014

Angst

Angst verlamt, houdt je klein en stil. Angst voor de uitkomst of angst om het fout te doen of om iets niet te kunnen maakt je passief, murw, terneergeslagen en vermoeid.

Het antwoord op veel dingen, zo ook op angst en piekeren is meestal: 'doen'. In actie komen, wat dat ook is. Beweging maakt letterlijk en figuurlijk los en geeft je de ruimte om los te laten.

Door te doen, kom je in beweging en zet je stappen. Je ene voet voor de andere. En nog eens en nog eens en nog eens.

Door te doen en dóór te gaan, kom je verder. Door te kiezen -linksaf, rechtsaf of terug en overnieuw, door stappen te zetten worden zaken helder en krijg je inzicht. Kom je dichter bij de (je) waarheid.

Letterlijk en/of figuurlijk.