Posts tonen met het label energie. Alle posts tonen
Posts tonen met het label energie. Alle posts tonen

Je voelt je gekwetst

En dat komt door iets of iemand. Je blijft maar malen. Het kleeft aan je en je loopt vast. Herkenbaar?
En hoe ga je hier nou mee om?
Vier tips. 

Geef uiting aan je pijn
Het is misschien moeilijk om je te uiten tegen de persoon die jou gekwetst heeft. Ook kan het zijn dat die persoon niet reageert zoals jij zou willen. En de omstandigheden waar je gekwetst over bent, zijn niet altijd binnen jouw invloed.  Zeg toch wat je te zeggen hebt. Schrijf het op. In een schrift voor jouw ogen alleen. Of schrijf een brief (die je niet hoeft te versturen). Maak een tekening, hoe wild en slordig ook. Gooi het eruit, geef letterlijk -uiting- aan je gevoelens. Je zult merken dat het helpt om de boel op een rijtje te krijgen. Waarom je je zo gekwetst voelt en welke gevolgen dat voor je heeft (waar voel je het in je lichaam?).  Probeer bóven te komen en verder te gaan in plaats van te verdrinken in het verhaal. Jij bent de blauwe lucht, niet de laaghangende bewolking (klik hier).

Blijf in het hier en nu.
Het verleden keer op keer herbeleven kan verslavend zijn. Feit blijft dat het gebeurd is. Je kunt niet terug naar die gebeurtenis en daar geluk vinden. Je kunt dat alleen maar nu ervaren. 

Identificeer je niet met je pijn.
Als alles wat je doet in het teken staat van datgene wat jou gekwetst heeft, kom je niet verder. Je leeft je leven niet. Je kunt zelfs in een situatie komen waarin je je gaat hechten aan wat de pijn je oplevert: aandacht, het begrip en de compassie van anderen.
Je zult meer en echter geluk gaan ervaren als je je verhaal kunt loslaten. Je kunt een verdrietig verhaal in het verleden hebben zonder het heden er helemaal omheen te bouwen.

Verbind je zelf weer met de persoon die je was voordat het gebeurde.
Het is niet gemakkelijk om een identiteit van pijn en gekwetstheid los te laten. Zeker niet als je er al lang mee rondloopt. Het kan helpen om je weer te herinneren wie je was voordat het gebeurde. Je kunt nog steeds die persoon zijn, iemand die niet verbitterd is en zich niet zo gekwetst voelt.
Als je je vredig en gelukkig wilt voelen, begin dan te bedenken hoe dat eruit ziet. Waar denk je dan aan, wat doe je, met welke mensen ga je om, met welke info voed je je geest? Dit zal je helpen om je te herinneren wie je was, wie je wilt zijn en hoe je niet (meer) wilt leven. 

Deze tips zijn gebaseerd op inzichten uit het boeddhisme en mindfulness (met dank aan tinybuddha). Als je meer info of ondersteuning wilt, mail mij dan gerust. 

Onderstaand een foto die ik maakte van het allerlaatste stukje van een zware wandeling op Corsica. Wandelen helpt mij enorm om de rommel waar je mee rondloopt, los te laten. Ik vind het onvoorstelbaar mooi om urenlang in de natuur te zijn... En te zien, te voelen en te merken, hoe alles klopt en in evenwicht is. 






Jij bent de blauwe lucht

Gedachten en gevoelens zijn als wolken. Soms lijkt het dicht te zitten boven je hoofd (en in je hoofd) en wordt het steeds donkerder. Dan lijkt het weer licht te worden en opener. Observeer, neem waar en laat het voorbij drijven. Of draai je eens om en bekijk het vanuit een andere hoek. De foto's hieronder maakte ik met slechts 5 minuten verschil in tijd. Uit onderzoek blijkt dat emoties vaak binnen 5 minuten weg zijn. Gedachten nog sneller. Als je je er niet aan vasthoudt. Maar het er gewoon laat "zijn". Die houding geeft je ruimte en rust. Het verruimt je blik. 
En het maakt je hoofd leeg.





Zie je die blauwe lucht op de laatste foto?
Jij bent die blauwe lucht. Altijd blauw. Altijd aanwezig. Altijd daar. Een blauwe lucht waaraan wolken voorbij drijven. Dat zijn je gedachten. Die lucht is veel groter dan de wolken. De wolken zijn niet de blauwe lucht. Net zoals jij niet je gedachten bent. 

Klinkt dat gek? Nog een kleine vergelijking dan: 
Als er veel donkere wolken zijn, wordt het soms ook donker in je hoofd en vergeet je misschien dat die blauwe lucht er ook gewoon nog is. Daarboven Net zoals je met een overvol hoofd en overprikkeld systeem vergeet dat jij veel groter bent dan de gedachten die door je hoofd spoken.

De blauwe lucht is er altijd. Boven die bewolking. Een plek waar de zon schijnt. Misschien heb je dat wel eens echt gezien toen je met een vliegtuig door het wolkendek opsteeg en er boven kwam. Daarboven is het blauw, helder, overzichtelijk. 
Je kunt vanuit jouw blauwe lucht neerkijken op de wolken en zien dat lucht en wolken twee verschillende dingen zijn. 

Zit jouw hoofd vol? Ben je overprikkeld? Kun je niet loslaten? Ga dan op zoek naar blauwe lucht. Zoek die plek van waar je overzicht hebt. Alsof je op je rug in het gras gaat liggen en de wolken voorbij ziet drijven. Observeer, neem waar, zonder oordeel, zonder mening. Je laat de wolken gewoon zijn wat ze zijn en je verbindt je er niet mee. De lucht is niet hetzelfde als de wolken. Jij bent niet hetzelfde als je gedachten. Je hebt je gedachten maar je bent je gedachten niet. Haal diep adem. Concentreer je op je basis: je ademhaling. En voel dat je loskomt. Je hoeft niet los te laten. Het laat jou los.




Chakra's: het keelchakra

Je voelt je soms wat minder goed in je energie zitten. Je hebt een laag energieniveau of bent uit balans. 
Bij yoga en meditatie gaat het dan vaak over chakra's: energiepoorten in het lichaam. Chakra betekent in het Sanskriet: wiel. Chakra's zijn draaiende wielen van energie en licht. Als de energie goed doorstroomt, ben en blijf je in balans. Vaak ontstaat er echter onderweg een blokkade.
Er zijn zeven chakra's, vanaf de basis van je ruggengraat tot aan de kruin van je hoofd. Deze zeven zijn: wortelchakra, sacrale chakra, zonnevlechtchakra, hartchakra, keelchakra, derde oogchakra en kruinchakra.

Vandaag wil ik wat extra aandacht geven aan het keelchakra. Het keelchakra is het energiecentrum in je lichaam dat verantwoordelijk is voor het communiceren van jouw waarheid. Als je een gezond keelchakra hebt dan ben je creatief, eerlijk, zelfverzekerd, authentiek en niet bang om jouw waarheid met de wereld te delen. Als je echter een geblokkeerd keelchakra hebt, dan worstel je met angst om je gedachten te uiten, kruip je weg in verlegenheid, sluit je je op in koppigheid (als je niet begrepen wordt bijvoorbeeld) en ontstaat er een gebrek aan creativiteit en probleemoplossend vermogen. Je hebt vaak beperkende relaties, waardoor je niet je gedachten en gevoelens kunt uiten zonder kritiek te krijgen. Je hebt meestal ook een ongezonde angst voor de mening van anderen. Het is duidelijk

dat een geblokkeerd keelchakra nogal wat gevolgen kan hebben voor hoe je je voelt. Ook kun je lichamelijke klachten gaan ervaren, zoals gezwollen lymfe-klieren, oorklachten, klachten aan de bovenste luchtwegen, sinussen en keel. 

Als je vermoedt dat je een geblokkeerd keelchakra hebt, denk dan eens terug aan je jeugd. Heb je veel kritiek gekregen van je ouders? Werd je aangemoedigd om je eigen ideeën te ontwikkelen en te uiten? En hoe is dat in de relaties die je nu hebt, binnen je gezin, je vrienden, je collega's? Worden je gedachten en meningen gewaardeerd? 
En waardeer je jezelf?

Als je keelchakra uit balans is en je gaat het reinigen, zul je meer helderheid, vertrouwen, vreugde en vrijheid ervaren doordat je in staat bent om met vertrouwen te communiceren. Hoe ziet een gezond keelchakra eruit? Je hebt vertrouwen in het uiten van je gedachten en gevoelens. je bent open, eerlijk en niet bang om te delen hoe je het echt voelt. Respect en authenticiteit is wat je ervaart in relaties met anderen.


Jouw kracht ligt in jouw waarheid.
Spreek je waarheid. Jouw waarheid spreken is een daad van liefde en respect voor jezelf.

Hoe kun je dat doen?

  • Kies een affirmatie die bij jou past, bijvoorbeeld: ik spreek open en vrij. Of: ik respecteer mijn waarheid. Of: ik spreek met aandacht en liefde.
  • Schrijf je gedachten op en maak er een dagelijks ritueel van.
  • Doe ademhalingsoefeningen. 
  • Aard jezelf meerdere keren per dag stevig met twee voeten op de grond.
  • Bedenk waar je dankbaar voor bent en maak er een dagelijks ritueel van.
  • Beoefen yoga.
  • Leer mediteren.
  • Luister naar je innerlijke stem. Oefen in stilte zodat je echt leert luisteren.





Ogenblik

Er komt een ogenblik in het leven
dat de pijn
om altijd een knop te blijven
groter is

dan de angst
een bloem te worden.
(auteur onbekend)

Mindfulness


Mindfulness vindt haar oorsprong in het Boeddhisme en wordt daar al duizenden jaren toegepast door middel van meditatie en yoga. Het Westen raakte bekend met deze vorm van zelftraining door de boeddhistische monnik Thich Nath Hahn.

Thich Nath Hahn
In 1975 verscheen The Miracle of Mindfulness - A Manual on Meditation. Het is in feite één lange brief die de boeddhistische monnik schreef aan zijn vriend en leerling Quang, die geconfronteerd werd met het leed en de verschrikkingen van de Vietnamoorlog.
Thich Nhat Hanh schrijft zijn vriend: "Je zou je kunnen afvragen: hoe kun je dan ook nog bewuste aandacht (mindfulness) beoefenen? Mijn antwoord is: je hele aandacht op het werk richten, oplettend zijn en klaarstaan om iedere onvoorziene situatie op een kundige en verstandige manier aan te pakken - dat is bewuste aandacht."

Mindfulness is een vorm van meditatie waarin je je op een niet-reactieve manier bewust bent van de fysieke en geestelijke sensaties en situaties van het moment ("een zachtmoedige relatie aangaan met wat er zich nu aanbiedt"). Het kenmerkt zich door een levenshouding die zich sterk maakt voor acceptatie van onvermijdelijke negatieve en positieve ervaringen: aanvaarding dus. Het zal je niet verbazen dat juiste indachtigheid of bewustzijn/wording de kernwoorden zijn in de Boeddhistische leer.

Door mindfulness te beoefenen wordt het mogelijk de werkelijkheid te aanvaarden en bewust aandacht te geven aan jezelf en alles om je heen. Leven in het moment. Door het bewustworden en loslaten van automatische gedachten en oordelen, is het mogelijk innerlijke kalmte en rust te bereiken. Het is niet de bedoeling dat je in jezelf keert of transcendeert. Open staan is juist een belangrijk aspect van mindfulness. Open staan voor dat wat is.

Jon Kabat-Zinn
Jon Kabat-Zinn formuleerde het als volgt: "aandachtgerichtheid (mindfulness) houdt in dat je aandacht geeft op een speciale manier: doelbewust, op het moment zelf en niet-oordelend."

Je zou door deze definitie van mindfulness kunnen denken dat je moet leren stoppen met oordelen. Maar dat zal je niet lukken, en dat hoeft ook helemaal niet. Het is al mooi als je af en toe in de gaten hebt dat je aan het oordelen bent. Je merkt dan dat je de hele dag commentaar hebt op wat je meemaakt, op jezelf, op anderen. Dat doet de geest nou eenmaal graag. Mindfulness leert je om je bewust zijn van je oordelen en meningen: " hmm, dat was er weer een." Je neemt het waar en laat het los.

Hoe kun je mindfulness beoefenen?
Training in mindfulness kan onderscheiden worden in twee vormen: formele beoefening en niet-formele beoefening.

Bij formele beoefening neem je de tijd en de ruimte om specifieke oefeningen te doen. Bekend is zit- of ligmeditatie, waarbij je besluit om gedurende een vastgestelde tijd (bijvoorbeeld 20 minuten) op een vastgestelde plaats te gaan zitten of liggen en aandacht te geven aan dat was is. Een ander voorbeeld is de loopmeditatie. Je loopt, zonder haast, zonder bestemming. Het lopen zélf is je doel. Ook als je doelgericht en planmatig de tijd neemt om stap voor stap gevoelens te onderzoeken beoefen je formele meditatie.

Niet-formele beoefening is dat je aandacht vanzelf onderdeel laten worden van je dagelijkse leven. Het is een leven waarin aandacht (weer voor "dat wat is") een centrale rol speelt. Je bent je bewust van je doen en je laten, bewust ook van wat er aan gedachten en gevoelens in je omgaat. Je hebt oog voor anderen. Vriendelijkheid en vergevingsgezindheid zijn belangrijke ankers. Voorwaarde is het vermogen je aandacht te richten, en de tijd te nemen om je bewust te zijn van je waarnemingen. Hulpmiddelen zijn ontspanningsoefeningen, bewust ademhalen, handelen zonder haast en een bewust gebruik van je zintuigen (voelen, ruiken, proeven).

Makkelijk?
Mindfulnessmeditatie is een vorm van onderzoek en kan je nieuwe inzichten brengen. Je leert gevoelens te herkennen en te erkennen. Dat is mooi, maar bedenk dat het niet zomaar een gemakkelijke weg is. Het is een misverstand te denken dat je van meditatie altijd rustig en ontspannen wordt. Dat is niet zo en dat is ook niet het doel van meditatie. Je komt jezelf onder ogen, en soms is dat behoorlijk pijnlijk. Daarom is mindfulnessmeditatie niet altijd en niet voor iedereen geschikt. Deskundige begeleiding kan hierbij een belangrijk hulpmiddel zijn.
Als je mindfulness steeds meer toepast in je dagelijkse leven, kan het uitgroeien tot een houding, die je levensgeluk vergroot.

Niets is

©Roelien Klegod Denemarken 2014
wat het lijkt..

Altijd blijkt het weer waar te zijn dat een schijnbaar onmogelijk probleem kan worden opgelost, zodra we begrijpen dat het probleem niets meer is dan een moeilijk besluit dat genomen moet worden..

Aterra

Aterra: to be ´zen´or just to be?

Soms vragen mensen "je hebt meerdere keren aangegeven down to earth te zijn, dat komt ook terug in de naam van je praktijk Aterra. Toch proef ik een enorme hang naar spiritualiteit in de onderwerpen waarover je schrijft. Wat is je link tussen de aardse mentaliteit en het spirituele?´

Soms zijn mensen in m´n praktijk verbaasd dat ik er niet uitzie als een heks (alsof die er uitzien als een "heks" trouwens, echt niet, ik ken er een paar), of dat ik niet aan tarotkaarten, kristallen bollen of handoplegging doe. Spiritueel wordt vaak als zweverig gezien, of als tegenovergestelde van down to earth. Daarom vond ik de vraag van Karin zo mooi, er is namelijk inderdaad een link.

In ons leven ontstaan er verschillende lagen om ons heen, door opvoeding, scholing, vriendschappen, beïnvloeding dus waardoor we soms het contact met onze echte ik verliezen. Als er dan op een gegeven moment problemen ontstaan, is het belangrijk die lagen één voor één weer af te pellen, op alle niveaus waarop het probleem gevoeld kan worden, fysiek, mentaal, emotioneel en spiritueel.

Voorbeeld: iemand met een laag zelfbeeld die zijn hele leven gekneed is door zijn omgeving, loopt uiteindelijk als volwassene tegen een muur aan. Fysiek? Ja, lichamelijke klachten, benauwdheid, hoofdpijn, slaapproblemen. Mentaal? Ja, murw geworden, praat voortdurend in negatieve bewoordingen over zichzelf, draait rond in een kringetje (negatieve gedachtenmaalstroom). Emotioneel? Ja, gefrustreerd, woedend, verdrietig, bang, onzeker, noem alle emoties maar op. Spiritueel? Ja, want er ligt vaak een kernvraag verborgen onder de hulpvraag, namelijk: wie ben ik zelf, wat is mijn echte ik, wat is de bedoeling .

Op alle vier niveaus is heling nodig. Waar het bij de eerste drie niveaus nog vaak gaat om de omstandigheden (de ouders, de baas, de collega´s, de kinderen, de maatschappij), gaat het bij het spirituele niveau om "het ik" in relatie tot de buitenwereld. Wat is mijn rol. Wat is mijn opdracht. Wat zegt mijn intuïtie. Wat weet ik eigenlijk wel, maar durf ik niet en waarom niet. Hoe kan ik aanvaarden en vrede voelen (voor mezelf en voor anderen).

Zelfonderzoek tot op de bodem. Sla je dit niveau over, dan kunnen de problemen telkens terugkeren, zich uitend op één van de drie niveaus of alle drie.

En dan weer terug naar de realiteit. Na het spirituele zelfonderzoek (ik gebruik daarvoor meditatie en coaching in de natuur) moet de vertaalslag naar het gewone leven weer gemaakt worden. Hoe nu verder. Een emotionele en mentale invulling (fysiek ook soms) van de reis die het beste bij je past.

Niet elke zoektocht naar je ware zelf hoeft te eindigen in kluizenaarsschap op een heuvel. Er moet wel brood op de plank komen en je partner of evt. gezin heeft ook een stem. Heel down to earth dus.

Deze Zen-spreuk verwoordt het heel mooi: "voor de verlichting hout hakken en water putten, na de verlichting hout hakken en water putten".

Als je probeert dicht bij je bron te blijven, betekent dat niet dat je de hele dag op je meditatiekussentje, wierookbrandend Zen hoeft te gaan zitten zijn, maar het helpt wel om -dat wat je doet-, met meer vrede en rust te kunnen doen. Het mentale niet altijd de baas te laten zijn, of het emotionele, maar in balans te zijn op alle vier de niveaus.

Te genieten van het moment misschien, ook al bestaat dat moment uit hout hakken.

Je natuurlijke zelf

"Een Indiaas gezegde luidt: ieder van ons is een huis met vier kamers- een mentale, een emotionele, een fysieke en een spirituele- en als we niet iedere dag aan elke kamer een bezoek brengen, zijn we geen compleet mens. De elementen water, vuur, lucht en aarde zijn krachtige hulpmiddelen om deze innerlijke kamers te betreden.

De natuur is een versmelting van deze elementen- een enorme kookpot van lucht, water, aarde en vuur, waarvan niet één kan bestaan zonder de ander en waarbij de seizoenen een samenhangend geheel maken van de afzonderlijke delen van de werkelijkheid.

Onze herinneringen, overtuigingen en emoties zijn gekoppeld aan de natuurelementen water, vuur, lucht en aarde. Door de natuurlijke energie van deze elementen in te zetten, ervaar je heelheid en harmonie en keer je terug naar je spirituele wortels".

Uit: Soulcoaching door Denise Linn (o.a. boek, blog en cursus)


Een aanraking


Het nut van aanraking (en lichaamsgerichte therapie bij coaching en hulpverlening):

Behalve op psychotherapeutisch niveau doorgezaagd worden, waarbij gedachten, gedrag en prestaties worden hergeprogrammeerd, pleit ik voor meer aandacht voor de emoties die vaak de basis vormen van gedachten en gedrag. Bij die emoties hoort ook de verwerking door het fysieke lichaam. Zodra daar een blokkade ontstaat (lees: de emoties worden niet goed verwerkt) is een fysiek (psycho-somatisch) probleem geboren.

Eigenlijk is het de schuld van Descartes. 'Ik denk, dus ik ben', schreef de wijsgeer in 1641 en stelde daarmee de rede , de rationaliteit verheven boven de emotie.
In mijn werk merk ik dat het hormoonstelsel een belangrijke veroorzaker is van allerlei emoties waardoor niet alleen de kwaliteit van leven van iemand wordt beïnvloed, maar ook de prestaties die die persoon kan leveren (sport, werk). Als je je bedenkt dat het lichaam de spiegel van de ziel is en dat lichaamstaal vaak meer zegt dan het gesproken woord, zal het duidelijk zijn dat een aanraking vaak meer zegt dan duizend woorden.

Hoe die interactie tussen lichaam en geest precies werkt, is niet wetenschappelijk beschreven. De een heeft het over energiebanen, de ander over ademhaling, een derde over energetische verbinding met de aarde (of het heelal). Over energiebanen zeggen sceptici dat alles wat niet zichtbaar is op een MRI of röntgenfoto niet bestaat. Bij klassieke psychologen en psychotherapeuten stuit het aanraken van patiënten op verzet. Maar waarom eigenlijk? Steeds meer huisartsen raken mensen aan en geven patiënten ontspannings- en ademhalingsoefeningen mee naar huis, fysiotherapeuten masseren mensen en letten op wat er in het lichaam gebeurt bij opgehoopte spierspanningen bijvoorbeeld. Slapeloosheid, stress en depressieve gevoelens kunnen op deze manier in een eerder stadium worden aangepakt.

Uitgangspunten
Wat zijn de uitgangspunten van lichaamsgerichte therapie: (1) lichaam en geest zijn één; (2) het lijf is een archief dat de sporen van het verleden draagt; (3) spierspanning, houding en beweging hangen samen met gevoel en gedrag en hebben een psychologische betekenis; (4) bewustwording van het lichaam en de emotionele betekenis daarvan kunnen helpen met het hervinden van een nieuw evenwicht in ego, identiteit en zelfstandigheid (uit Volkskrant online/hart en ziel 27 juni 2009.)

Als je dit weet, waar kun je dan op letten? Vooral op de lichaamshouding die is ingedeeld in segmenten die elk iets zeggen over gevoel en beleving. De stand van nek- en schouders bijvoorbeeld zegt iets over iemands gevoel van vrijheid, het middenrif over kracht en het bekken over vertrouwen. Verder zijn ademhaling (hoog, diep of vastgezet) en spierspanning belangrijke indicatoren. Aanraking betekent verzachting, hetgeen leidt tot het afbreken van de muur die iemand om zich heen heeft gebouwd.

Ik wil er niet voor pleiten dat iedere therapeut maar aan het aanraken slaat. Met aanraken kun je iemand binnen 5 minuten aan het huilen hebben over een gebeurtenis uit zijn of haar verleden, maar hoe haal je zo iemand er weer uit? Een goede therapeut brengt de gebeurtenissen gedoseerd boven tafel en bezit voldoende vaardigheden (scholing) om iemand zodanig te kunnen begeleiden dat de pijnpunten ook hanteerbaar verwerkt kunnen worden. Het resultaat is een mooi evenwicht tussen lichaam en geest...

Loslaten


Loslaten
is
eigenlijk
toelaten

Toelaten
betekent
dat er geen
energie
meer verloren gaat
aan weerstand