Posts tonen met het label NLP. Alle posts tonen
Posts tonen met het label NLP. Alle posts tonen

Eenzaam of alleen

 Het is weer december. De meeste mensen houden ervan. Het binnen gezellig en warm maken. Samen de feestdagen doorbrengen, lichtjes aansteken en rond de haard of de eettafel herinneringen ophalen.

Sommige mensen voelen zich alleen in december. Eenzaam zelfs.

Dit jaar zal de eenzaamheid misschien nog groter zijn vanwege de strenge maatregelen rondom corona. Samen afspreken, samen eten, samen het oude jaar verruilen voor een nieuw jaar, proosten op het naken van nieuwe herinneringen, is niet vanzelfsprekend. We moeten contacten uit de weg gaan en elkaar letterlijk op afstand houden.

Als je je alleen voelt of misschien wel eenzaam, maak dan eens een wandeling. Ga de natuur in, het park, het bos of de polder. Het maakt niet uit waar je woont. Zoek iets op dat zijn natuurlijke gang gaat. Eendjes in het park hebben geen idee dat corona de wereld in zijn greep houdt. De bomen staan zoals ze altijd staan. Vogels vliegen, zijn vrij en slaan gewoon hun vleugels uit. Misschien regent het wel, zachte miezer op je gezicht. Als een tedere aanraking. Of misschien waait het wel. Laat je omarmen. Misschien schijnt de zon. Laat je gezicht aanraken door de warmte en het licht. Wees je bewust van het daglicht.


En wees je bewust van al die processen onder de grond, in de aarde, die gewoon doorgaan en straks voor een prachtig gekleurd bloementapijt zorgen. Paarse krokussen in het gras. Of gewassen op de akker. Dat gaat allemaal gewoon door. Terwijl jij daar staat of loopt. 

Voel je onderdeel van dit grote geheel en je bent niet alleen. Laat je betoveren door de enorme veerkracht van de natuur en je voelt je vederlicht. Je kunt dit. Je bent niet alleen.

En als je je toch soms alleen voelt, of eenzaam. Dat mag natuurlijk. Dat hoort er soms bij. Sterren kun e ook alleen maar zien stralen als de hemel donker is. Het één kan niet zonder het ander. Maar onthoud dat het vanzelf weer overgaat, het wordt weer dag. Het wordt weer licht. Verbind je niet teveel aan je negatieve gedachten en gevoelens. Laat ze voorbijgaan, laat ze los. Hecht je er niet aan. Geloof ook neit alles wat je denkt. Dan heeft het geen macht over je.

Ik wens je een  mooie decembermaand en hoop dat je veel liefde en compassie mag voelen voor jezelf, voor de natuur, voor anderen en voor alles wat er is. Mocht je me iets willen vragen, of heb je hulp nodig, je kunt altijd contact met me zoeken. Mail me op aterra@dekuma.nl en ik luister graag naar je verhaal.

De negatieve spiraal van gedachten en gevoelens

In deze tijd is er veel verontrustend nieuws. De wereld lijkt anders. Grimmiger. 
Je kunt allerlei gedachten hebben over het heden en de toekomst. 


Wist je dat gedachten heel veel kracht hebben? 
Ze kunnen een stroom van gevoelens in je losmaken.
En die gevoelens kunnen weer een stroom van gedachten oproepen (vicieuze cirkel), waardoor je stress opbouwt. Stress kan lichamelijke en psychische gevolgen hebben.
Je hebt dat vast wel eens gemerkt. Je komt iemand tegen, je wilt wat zeggen maar de ander herkent je niet of ziet je niet. Als je denkt: "hij moet me zeker niet, of ik zie er niet uit, of ik ben niet de moeite waard", dan voel je je daarna heel nietig en waardeloos. Weg ontspannen gevoel waarmee je aan je wandeling begon. Weg oog en oor voor alles wat mooi is in de wereld. De vogels die tsjilpen, het briesje wind door je haar, het zonlicht op je huid. Je bent in de negatieve spiraal aan het afdalen.
Terwijl de gedachte "hij is zeker even in gedachten, hij zag me echt niet", een hele andere uitwerking heeft op je gemoedstoestand. Niks afdalen in een negatieve spiraal, gewoon in het hier en nu blijven en de wereld zien zoals hij is.

Je kunt een paar dingen doen om in deze onzekere tijd stabiel en rustig te blijven. Allereerst: beperk het aantal keren dat je het nieuws volgt tot maximaal 1 keer per dag en zorg ervoor dat je alleen betrouwbare serieuze bronnen raadpleegt. Zoek geen drama of sensatie op. Pak vaker een boek of maak een wandeling. 
Ten tweede: wees je ervan bewust dat datgene wat jij denkt, niet waar hoeft te zijn, sterker nog: meestal niet waar is. Dus vraag jezelf af, of je je gedachten wel moet of wilt geloven. Wees je ervan bewust, dat als je ze gelooft, je ze een enorme kracht geeft. Een kracht die heel veel invloed heeft op je gevoelens. En daarmee weer op je gedachten.
Ten derde: blijf zoveel mogelijk in het hier en nu. Wees je ervan bewust dat de meeste gedachten en zorgen die je hebt, gaan over het verleden of over de toekomst. Het is al gebeurd en/of je bent bang dat het (weer) gaat gebeuren. Terwijl als je in het hier en nu blijft, je zult merken dat je nu veilig bent. Doe ademhalingsoefeningen, werk met je zintuigen (wat ruik ik, wat hoor ik, wat zie ik), zodat je minder in de denk- en piekermodus staat. Je bent nu veilig. Je hebt alleen maar het hier en nu, je eigen rustige plek, je eigen innerlijke rust (zoals dat zo mooi heet) en je eigen vrijheid om gedachten die jou beperken en naar beneden halen, los te laten. Ze eenvoudigweg niet te geloven. Ze geen kracht te geven. 

Ik zeg niet dat je simpelweg je gedachten maar moet veranderen in positieve gedachten. Dat zul je niet van me aannemen. Nee, ik nodig je uit om je negatieve gedachten te onderzoeken. Of ze waar zijn. Of dat de realiteit is. De hele waarheid. En zo ja, als je gelooft dat dat zo is, om dan te onderzoeken wat dát geloof met je doet. Welke kracht je die gedachte dan geeft. Wat gebeurt er met je als je dat gelooft?
Ik gun je de bewustwording die dan ontstaat. 
De bewustwording die ruimte en vrijheid biedt om je te ontworstelen aan de negatieve spiraal.






Stoppen met piekeren


"Bij het transformeren van negatieve gedachten (ik kan dat niet bijv.) zijn twee dingen belangrijk: het veranderen van de inhoud en het veranderen van de toon (waarmee je innerlijke stemmetje tegen je praat).

Wat het veranderen van de inhoud betreft, is het soms het meest effectief om het tegenovergestelde te denken: "ik kan dit heel goed, ben er heel succesvol in en ben voor niemand bang, ik geloof 100% in mijzelf". Dat dit belachelijk in je oren klinkt, kan ik me voorstellen. Toch is het soms nodig om je malende gedachtenstroom even flink op te schudden op deze manier. Schrijf je negatieve gedachten maar eens een week lang op in een schrift en kijk dan maar eens hoe dat op je overkomt als je het naleest (meestal beschamend belachelijk).

Behalve het tegenovergestelde denken, kun je ook de inhoud van je gedachten 'zachter' maken. Als je denkt 'beren op de weg' te zien, kun je denkbeeldig deze beren veranderen in zachte konijntjes. Als je meent tegen een 'muur' op te lopen, visualiseer die muur dan eens als een zachte wand van kussentjes die je één voor één afstapelt tot je een drempel overhoudt, waar je overheen kunt stappen. Als je je misselijk van angst voelt of buikpijn hebt van ellende door je gedachten, probeer die plek in je lijf dan eens te lokaliseren (maag bijvoorbeeld), benoem de kleur (is meestal een donkere kleur) en visualiseer die plek nu BUITEN je lichaam. Ga met je handen naar de plek waar de negatieve energie zit, pak het als het ware vast en zet het buiten je lichaam, geef het een zachtere kleur en laat het oplossen in lucht of aarde. Het is niets meer dan wat je dacht dat het was, het is niet meer dan een gedachte, geen waarheid! Dit ten aanzien van de inhoud van je gedachten.

Wat ook belangrijk is, is de toon waarop je denkt, waarop je innerlijke stemmetjes tegen je praten. Die toon is vaak zeurderig en negatief, met als resultaat dat je erin gaat geloven. Hoe vaker je ze hoort, hoe meer ze bij je gaan passen (je gaat het uitstralen). Je kent misschien zelf wel voorbeelden van mensen die hun verbittering, angst, boosheid of jaloezie zodanig met zich mee dragen dat het van hun gezicht af te lezen is en dat hun gehele (non) verbale communicatie deze negatieve energie uitademt?

Wat als je de toon zou veranderen in een positief geluid, een krachtige stem, een vrolijke, gepassioneerde stem (zou je daar niet liever de hele dag door vergezeld gaan)?

Om het transformeren van gedachten via NLP (Neuro-Linguïstisch Programmeren)te ervaren, moet je het eigenlijk zelf meemaken, herkennen en veel oefenen. Om een beeld te krijgen van hoe dit werkt, heb ik deze video uitgekozen die laat zien hoe eenvoudig NLP toegepast kan worden, als je bijvoorbeeld wilt stoppen met piekeren. Het is een kwestie van oefenen, bewust worden, herkennen en oefenen".