Posts tonen met het label Paulo Coelho. Alle posts tonen
Posts tonen met het label Paulo Coelho. Alle posts tonen

Over introvert zijn

Zijn introverte mensen niet gewoon extreem verlegen?
Of a-sociaal, in de letterlijke zin van het woord?
Of egoïstisch misschien wel?

Als we de extraverte mens als norm nemen, is het antwoord op 1 van die die vragen misschien wel 'ja'. Maar de extraverte mens hoeft niet de norm te zijn. Jij bepaalt zelf wat goed voor jou is en waar je energie van krijgt.
Het is belangrijk om jezelf te kennen, dat geeft balans, rust en kracht om naar buiten te treden zoals jij bent. Want natuurlijk hoef je je als introvert niet te verstoppen. Sterker nog, de bijdrage van introverte mensen is vaak goed doordacht en overwogen, creatief en oplossingsgericht, breed en diep geanalyseerd en houdt rekening met meerdere belangen.

Waar zit het verschil?
Extraverte mensen genieten van prikkels van buitenaf. Zoeken graag contact met veel mensen, bevinden zich graag in groepen, delen veel en schakelen snel tussen onderwerpen.
Introverte mensen verliezen energie van teveel prikkels. Zoeken graag contact met hun eigen rijke innerlijke belevingswereld om over zaken na te denken en te observeren. bevinden zich graag in een klein gezelschap en zijn graag alleen. Ze hebben liever 1 diepgaand contact of gesprek.

Wat misschien wel een essentieel verschil is -in mijn beleving-, is dat een extravert persoon zich veilig voelt in een wereld vól mensen en bang is voor eenzaamheid en verveling, terwijl een introvert persoon zich altijd veilig voelt in zijn eigen innerlijke wereld en -alleen zijn- kan omarmen...


Keuze



Be "good", and you'll be judged. Be yourself, you'll be criticized. I go for the 2nd option'

(citaat van Paulo Coelho)

Je pad



"We can never judge the lives of others,
because each person knows only their own pain and renunciation.

It's one thing to feel that you are on the right path,
but it's another to think that yours is the only path.”

(Paulo Coelho)

Iedere dag

"Iedere dag wordt ons een moment geschonken waarin het mogelijk is alles te veranderen wat ons tot dan ongelukkig maakte. En iedere dag doen we weer alsof we dat moment niet hebben waargenomen, alsof het niet bestaat, alsof vandaag gelijk is aan gister en gelijk aan morgen...

Maar wie zijn dag onder de loupe neemt, ontdekt het magische moment. Het kan verstopt zijn in het ogenblik waarop we ´s ochtends de sleutel in de deur steken, in het ogenblik stilte meteen na het eten, in duizend-en-één dingen die allemaal op elkaar lijken. Dat moment bestaat- het is een moment waarop heel de kracht van de sterren ons doorstroomt en ons de mogelijkheid schenkt om wonderen te doen".

(Citaat uit: "Aan de oever van de Piedra huilde ik, van Paulo Coelho'.

Passie


Passion makes a person stop eating, sleeping, working, feeling at peace. A lot of people are frightened because, when it appears, it demolishes all the old things it finds in its path.

No one wants their life thrown into chaos. That is why a lot of people keep that threat under control, and are somehow capable of sustaining a house or a structure that is already rotten. They are the engineers of the superseded.

Other people think exactly the opposite: they surrender themselves without a second thought, hoping to find in passion the solutions to all their problems. They make the other person responsible for their happiness and blame them for their possible unhappiness. They are either euphoric because something marvelous has happened or depressed because something unexpected has just ruined everything.

Keeping passion at bay or surrendering blindly to it - which of these two attitudes is the least destructive? I don't know.

Waiting hurts. Forgetting hurts. But not knowing which decision to take is the worst of suffering.

Passion is beyond borders, beyond others but all about you. Nothing else matters. Let it help you make your decisions. This is what we call love. When you are loved, you can do anything in creation. When you are loved, there's no need at all to understand what's happening, because everything happens within you.

(vrije gedachtengang gebaseerd op Paulo Coelho)