Posts tonen met het label Wayne Dyer. Alle posts tonen
Posts tonen met het label Wayne Dyer. Alle posts tonen

De negatieve spiraal van gedachten en gevoelens

In deze tijd is er veel verontrustend nieuws. De wereld lijkt anders. Grimmiger. 
Je kunt allerlei gedachten hebben over het heden en de toekomst. 


Wist je dat gedachten heel veel kracht hebben? 
Ze kunnen een stroom van gevoelens in je losmaken.
En die gevoelens kunnen weer een stroom van gedachten oproepen (vicieuze cirkel), waardoor je stress opbouwt. Stress kan lichamelijke en psychische gevolgen hebben.
Je hebt dat vast wel eens gemerkt. Je komt iemand tegen, je wilt wat zeggen maar de ander herkent je niet of ziet je niet. Als je denkt: "hij moet me zeker niet, of ik zie er niet uit, of ik ben niet de moeite waard", dan voel je je daarna heel nietig en waardeloos. Weg ontspannen gevoel waarmee je aan je wandeling begon. Weg oog en oor voor alles wat mooi is in de wereld. De vogels die tsjilpen, het briesje wind door je haar, het zonlicht op je huid. Je bent in de negatieve spiraal aan het afdalen.
Terwijl de gedachte "hij is zeker even in gedachten, hij zag me echt niet", een hele andere uitwerking heeft op je gemoedstoestand. Niks afdalen in een negatieve spiraal, gewoon in het hier en nu blijven en de wereld zien zoals hij is.

Je kunt een paar dingen doen om in deze onzekere tijd stabiel en rustig te blijven. Allereerst: beperk het aantal keren dat je het nieuws volgt tot maximaal 1 keer per dag en zorg ervoor dat je alleen betrouwbare serieuze bronnen raadpleegt. Zoek geen drama of sensatie op. Pak vaker een boek of maak een wandeling. 
Ten tweede: wees je ervan bewust dat datgene wat jij denkt, niet waar hoeft te zijn, sterker nog: meestal niet waar is. Dus vraag jezelf af, of je je gedachten wel moet of wilt geloven. Wees je ervan bewust, dat als je ze gelooft, je ze een enorme kracht geeft. Een kracht die heel veel invloed heeft op je gevoelens. En daarmee weer op je gedachten.
Ten derde: blijf zoveel mogelijk in het hier en nu. Wees je ervan bewust dat de meeste gedachten en zorgen die je hebt, gaan over het verleden of over de toekomst. Het is al gebeurd en/of je bent bang dat het (weer) gaat gebeuren. Terwijl als je in het hier en nu blijft, je zult merken dat je nu veilig bent. Doe ademhalingsoefeningen, werk met je zintuigen (wat ruik ik, wat hoor ik, wat zie ik), zodat je minder in de denk- en piekermodus staat. Je bent nu veilig. Je hebt alleen maar het hier en nu, je eigen rustige plek, je eigen innerlijke rust (zoals dat zo mooi heet) en je eigen vrijheid om gedachten die jou beperken en naar beneden halen, los te laten. Ze eenvoudigweg niet te geloven. Ze geen kracht te geven. 

Ik zeg niet dat je simpelweg je gedachten maar moet veranderen in positieve gedachten. Dat zul je niet van me aannemen. Nee, ik nodig je uit om je negatieve gedachten te onderzoeken. Of ze waar zijn. Of dat de realiteit is. De hele waarheid. En zo ja, als je gelooft dat dat zo is, om dan te onderzoeken wat dát geloof met je doet. Welke kracht je die gedachte dan geeft. Wat gebeurt er met je als je dat gelooft?
Ik gun je de bewustwording die dan ontstaat. 
De bewustwording die ruimte en vrijheid biedt om je te ontworstelen aan de negatieve spiraal.






Inspiratie voor morgen

om meteen mee te beginnen:

"If you change the way you look at things, the things you look at change.
You cannot always control what goes on outside. But you can always control what goes on inside.
How people treat you is their karma; how you react is yours...."

(Wayne Dyer, psycho-therapeut en schrijver (van o.a. "the shift: ambition to meaning")).

Don't die


with your music still in you (Wayne Dyer):


"Early in life, we follow the path mapped out by ego, a path of ambition, competition, and striving. When midlife dawns, we too often find ourselves stranded in a lonely and desolate place we never intended to visit. Our feelings of sadness and frustration tell us we took a wrong turn. Like a shift in the wind or a change in the tide, the yearning we feel at midlife is a call to renewal. "The Shift"(latest book and dvd) shows us the path home, the path to rediscovering our true self, our purpose, and the life of meaning that is our true calling.


When you get it—that you don’t do things because of what somebody else is going to do for you, but you do them because you’re living your life’s purpose—you can light up the whole world with that kind of love."

-----Don't die with your music still in you------

Jezelf zijn

©Roelien Bennekomse bos augustus 2014

"Ik leef voor anderen.
Ik doe wat anderen van mij verwachten.
Ik hou me aan regels die anderen bedacht hebben.
Ik probeer dat te zijn wat mijn ouders, familie, vrienden (vul maar in en aan) van mij verwachten".

Behalve dat hierin een waarschijnlijke denkfout ligt opgesloten (je weet nooit zeker wat anderen precies van je verwachten en ook niet of je de normen en regels van anderen juist interpreteert), gaapt er ook nog eens een enorme valkuil als je ´leeft´ volgens deze redenering.

Namelijk, de valkuil van de oneindige zoektocht naar innerlijke rust.
Het gevoel van innerlijke rust is niet te vergelijken met status, geld of aanzien. Innerlijke rust is gratis en biedt een onuitputtelijke bron van levensmoed. Maar hoe kun je gelukkig worden en innerlijke rust vinden als je bent wat anderen willen dat je bent, als je leeft volgens de ´regels´ van anderen? Innerlijke rust zal onbereikbaar blijven.

Het antwoord ligt voor de hand -jezelf zijn-, maar dat het daarmee een makkelijke taak is.... ligt natuurlijk niet voor de hand.




Gebaseerd op een affirmatie van Wayne Dyer