Chakra's: het keelchakra

Je voelt je soms wat minder goed in je energie zitten. Je hebt een laag energieniveau of bent uit balans. 
Bij yoga en meditatie gaat het dan vaak over chakra's: energiepoorten in het lichaam. Chakra betekent in het Sanskriet: wiel. Chakra's zijn draaiende wielen van energie en licht. Als de energie goed doorstroomt, ben en blijf je in balans. Vaak ontstaat er echter onderweg een blokkade.
Er zijn zeven chakra's, vanaf de basis van je ruggengraat tot aan de kruin van je hoofd. Deze zeven zijn: wortelchakra, sacrale chakra, zonnevlechtchakra, hartchakra, keelchakra, derde oogchakra en kruinchakra.

Vandaag wil ik wat extra aandacht geven aan het keelchakra. Het keelchakra is het energiecentrum in je lichaam dat verantwoordelijk is voor het communiceren van jouw waarheid. Als je een gezond keelchakra hebt dan ben je creatief, eerlijk, zelfverzekerd, authentiek en niet bang om jouw waarheid met de wereld te delen. Als je echter een geblokkeerd keelchakra hebt, dan worstel je met angst om je gedachten te uiten, kruip je weg in verlegenheid, sluit je je op in koppigheid (als je niet begrepen wordt bijvoorbeeld) en ontstaat er een gebrek aan creativiteit en probleemoplossend vermogen. Je hebt vaak beperkende relaties, waardoor je niet je gedachten en gevoelens kunt uiten zonder kritiek te krijgen. Je hebt meestal ook een ongezonde angst voor de mening van anderen. Het is duidelijk

dat een geblokkeerd keelchakra nogal wat gevolgen kan hebben voor hoe je je voelt. Ook kun je lichamelijke klachten gaan ervaren, zoals gezwollen lymfe-klieren, oorklachten, klachten aan de bovenste luchtwegen, sinussen en keel. 

Als je vermoedt dat je een geblokkeerd keelchakra hebt, denk dan eens terug aan je jeugd. Heb je veel kritiek gekregen van je ouders? Werd je aangemoedigd om je eigen ideeën te ontwikkelen en te uiten? En hoe is dat in de relaties die je nu hebt, binnen je gezin, je vrienden, je collega's? Worden je gedachten en meningen gewaardeerd? 
En waardeer je jezelf?

Als je keelchakra uit balans is en je gaat het reinigen, zul je meer helderheid, vertrouwen, vreugde en vrijheid ervaren doordat je in staat bent om met vertrouwen te communiceren. Hoe ziet een gezond keelchakra eruit? Je hebt vertrouwen in het uiten van je gedachten en gevoelens. je bent open, eerlijk en niet bang om te delen hoe je het echt voelt. Respect en authenticiteit is wat je ervaart in relaties met anderen.


Jouw kracht ligt in jouw waarheid.
Spreek je waarheid. Jouw waarheid spreken is een daad van liefde en respect voor jezelf.

Hoe kun je dat doen?

  • Kies een affirmatie die bij jou past, bijvoorbeeld: ik spreek open en vrij. Of: ik respecteer mijn waarheid. Of: ik spreek met aandacht en liefde.
  • Schrijf je gedachten op en maak er een dagelijks ritueel van.
  • Doe ademhalingsoefeningen. 
  • Aard jezelf meerdere keren per dag stevig met twee voeten op de grond.
  • Bedenk waar je dankbaar voor bent en maak er een dagelijks ritueel van.
  • Beoefen yoga.
  • Leer mediteren.
  • Luister naar je innerlijke stem. Oefen in stilte zodat je echt leert luisteren.





De kracht van yoga

Yoga is een manier om jezelf te vinden. Om de antwoorden in jezelf te vinden. Yoga is een spiegel. Het toont jou en alles wat je diep in jou hebt verstopt.
Het brengt alles terug tot jezelf.
Yoga brengt je niet in een acrobatische houding.
Yoga laat je bewegen, op het ritme van je adem en brengt je in aanraking met je grenzen, je weerstand, je (voor)oordelen en je automatische reacties. En nadat je daarmee in aanraking bent gekomen, geeft yoga je de tijd om te ademen en te 'zijn'.  Het laat je gemak in het ongemak vinden. Het laat je grenzen en weerstand voelen. Zodat je kunt loslaten. Ontspannen.

Yoga werkt op je spieren, gewrichten en banden.
Maar ook op je geest.
Je hart.
Je ziel.

Yoga is een spiegel. Een veilige spiegel om echt in te kunnen en durven kijken.

Een wonder


Zag je vandaag die blauwe lucht?
Zag je die zon die alle ruimte gaf aan het nieuwe groen?
Zag je die knoppen aan de bomen en de struiken?
Zag je de takken uitreiken naar het licht?
Zag je met de ogen van een kind dat de wereld mooi is?
Zag je het met de ogen van het innerlijk kind in jou?
Zag je het wonder?


"Mensen vinden lopen over water meestal een wonder. Maar ik denk dat het echte wonder niet verscholen gaat in het lopen over water, maar in het lopen op aarde. In het zijn op aarde. Elke dag bevinden we ons in een wonder, dat we niet eens meer als zodanig herkennen: een blauwe hemel, witte wolken, groene bladeren, kijk met de nieuwsgierige ogen van een kind, waarmee we zoveel zachtheid en schoonheid kunnen ervaren. Alles is een wonder"
(vrije vertaling door mij van een citaat van Thich Nhat Hahn).







Ondanks de enorme crisis die het corona-virus nu in de wereld veroorzaakt, is de natuur bezig aan haar vertrouwde en schijnbaar onafhankelijke opmars. Gesteund door enorm veel minder lucht- en lichtvervuiling is de natuur bezig aan het ontvouwen van een waanzinnig schouwspel.
Zonder verstoring van wereldwijd lucht- en wegverkeer, zonder vervuiling: het wonder van de lente is nu spectaculairder dan ooit. Natuur geneest, maakt stil, geeft ruimte, verzacht, verwarmt, heelt en stelt gerust. De stilte in de wereld is zoals de wereld was zo'n 35 jaar geleden. Herinner je het je?
Laat het kind in je, het kind van toen, nu voelen en zien hoe de wereld wonderlijk schoon is..







Eenzaamheid

"Komt niet meer voor in Nederland. We zijn een welvarend volk,  iedereen is verantwoordelijk voor eigen geluk en inkomen. Wie eenzaam is, heeft de verkeerde keuzes gemaakt" (citaat van internetforum).

Niets is minder waar. Eenzaamheid komt veel voor helaas. En niet alleen bij alleenstaande ouderen, die weinig bezoek of aanspraak hebben. Of bij mensen die chronisch ziek zijn. Eenzaamheid komt ook voor bij mensen die op het eerste gezicht misschien wel alles hebben.
Eenzaamheid heeft vele gezichten.
Zo kan iemand die druk is met werk en (mantel)zorg en gezin eenzaamheid ervaren en ligt burn out zomaar op de loer.
Iemand die in materiële weelde leeft, kan eenzaam zijn door het gebrek aan échte contacten.
Iemand die een drukke sociale agenda heeft, kan eenzaam zijn door gebrek aan echte aandacht, liefde en compassie. Iemand die verzuipt in zijn werk, kan dat werk ook aanwenden om de diepe eenzaamheid die hij thuis in zijn gezin voelt, te verbloemen.

Eenzaamheid komt veel voor. Eenzaam zijn doet pijn. Op eenzaamheid rust een taboe. Van mij mag dat taboe er vandaag nog af. Laat de sluiers vallen en reik uit, zoek hulp en vraag om aandacht.

Eenzaamheid is geen keuze. Een vraag om hulp en aandacht wel.

Wortels

Wortels heb je nodig om te aarden


Stevige wortels om te zorgen dat je blijft staan


in je eigen energie


Wortels heb je nodig om uit te kunnen groeien tot je ware zelf.





Bezinning

Een belangrijk onderdeel van een een coachingsproces is bezinning.
Als je jezelf de tijd gunt om je te bezinnen, geef je woorden die zomaar in je opkomen, de mogelijkheid om betekenis te krijgen.
Krijgen gedachten die waar zijn voor jou, de ruimte zich te manifesteren.
Kunnen gedachten die je niet nodig hebt, losgelaten worden.
Bezinning geeft ruimte aan aandacht en laat je thuiskomen bij jezelf.
Bezinning geeft een opening voor een nieuwe fase in het coachingsproces.

Prachtige muziek om je te begeleiden tijdens momenten van bezinning is van Ludovico Einaudi. Op youtube kun je volledige albums luisteren die ruim een uur duren. Klik hier. Hierbij heb je voldoende tijd om je proces van bezinning uit te schrijven. Schrijven werkt verhelderend en geeft inzicht in je wensen en gedachten.

Voor een korter moment van bezinning, is het volgende nummer heel geschikt en waardevol.

Kwetsbaarheid en kracht


Op een dag leer je het subtiele verschil kennen
tussen een hand vasthouden en een ziel ketenen.
Dan leer je dat liefde niet betekent: leunen
En dat gezelschap niet betekent: veiligheid.

Je ontdekt dat een kus geen contract is
en een cadeau geen belofte.
Je begint je nederlagen te accepteren
met je hoofd omhoog en je ogen open.

Je leert vertrouwen op vandaag, omdat morgen te onzeker is voor je plannen.
Antelope Canyon Amerika
Na een poos leer je dat zelfs zonneschijn je verbrandt
als je er teveel van krijgt.

Dan wordt het tijd je eigen tuin te beplanten
en dan zorg je voor je eigen ziel
en wacht je niet langer op de wonderen van buitenaf.

En dan weet je dat je echt kunt volhouden
en dat je écht sterk bent
en dat je écht waarde hebt.
Je leert en je leert.
Bij ieder afscheid leer je.
(Voltaire)

Realiteit


Vandaag een Sioux verhaal. Het gaat zo:


De schepper verzamelde alle creaties en zei: ik wil iets verstoppen voor de mensen totdat ze er klaar voor zijn. Het is het besef dat mensen hun eigen realiteit creëren.

De adelaar zei: geef het aan mij, ik breng het naar de maan.
De schepper zei: nee, er komt een dag dat ze daar komen en het dan zullen vinden. 
De zalm zei: ik zal het naar de bodem van de oceaan brengen. Nee, ook daar zullen zij heengaan. 
De buffel zei: ik zal het begraven op de wijde vlaktes. 
De schepper zei: ze zullen de huid van de Aarde opensnijden en het zelfs daar vinden. 

Grootmoeder Mol, die in de schoot van Moeder Aarde leeft en geen fysieke maar spirituele ogen heeft, zei: stop het in henzelf....
En de schepper zei: "Gedaan!".

Schrijven

Wat is schrijven? Schrijven is je verhaal vertellen, je pen laten dansen op het papier en de woorden laten verschijnen waarvan je niet wist dat die zouden komen. Schrijven is therapeutisch, helend en inspirerend. Wat is schrijven voor jou? Dit citaat vond ik te mooi om te laten liggen:

"Schrijven is jutten op het strand van inspiratie"  (Jan de Bas (1964, historicus en dichter)


(Klegod Denemarken)

     
           

Kiezen

Kiezen doen we vaak met ons verstand, onze ratio, waarbij we netjes de voors en tegen tegen elkaar afwegen. Bij die afweging zien graag we een weegschaal waar beide schalen in evenwicht staan. Soms slaat de weegschaal toch door de ene of de andere kant op, waardoor we later spijt krijgen van gemaakte keuzes en de 'had ik maar' en de 'als dan' gedachtes de kop op steken. Gevoelsmatig hebben we iets overgeslagen, hebben we de keuze onvolledig gemaakt. Dat gevoel blijft aan ons trekken.

Als we kiezen met ons hart en gevoelsmatig de richting inslaan die het meest bij ons past, dan volgt de rest vanzelf. De argumenten voor en tegen zullen we zelf in de weegschaal leggen. Wat niet bij ons hoort, bijvoorbeeld een oordeel van een ander is, of angst voor de mening van anderen, leggen we aan de kant. Dat hoeft niet in onze weegschaal. De schalen vullen zich in evenwicht met jouw gevoel en jouw behoeftes. En als er dan toch scheefstand ontstaat, dan is dat een les om los te laten.

"Kies met je hart,
je verstand is er om je keuzes te begrijpen, niet om ze te maken".


Ogenblik

Er komt een ogenblik in het leven
dat de pijn
om altijd een knop te blijven
groter is

dan de angst
een bloem te worden.
(auteur onbekend)

Stap uit de schaduw

en loop in de zon.

Stap uit de schaduw en loop in de zon..wat is die schaduw en is schaduw altijd negatief? Schaduw en zon kunnen beiden een rijpend iets in zich hebben, toch?

Tja, zon en schaduw zijn nauw verweven. Schaduw kan heel aangenaam zijn. Zon doet leven, maar soms is de zon te fel en zorgt juist de schaduw ervoor dat je ervan kunt genieten. Zie je jezelf maar zitten onder een parasol of in de schaduw van een grote boom tijdens een hete wandeling.

"Wat is schaduw?"

Schaduw in de natuur, schilderkunst of fotografie kan alleen ontstaan wanneer de zon schijnt. Of liever gezegd wanneer het licht van de zon (of een andere lichtbron) wordt onderbroken. Zonder zon geen schaduw. Zon en schaduw zijn tegelijkertijd aanwezig en verbonden. Zo ook in ons leven. Daarvoor wil ik twee voorbeelden aanhalen, de 1e uit de psychologie, de 2e uit de literatuur.

Dat schaduw positief kan zijn, zien we in de psychologie:
Volgens Carl Jung is schaduw een deel van het onbewuste en bestaat het uit verdrongen zwakheden, tekortkomingen en instincten. In onze maatschappij willen we instincten graag verdringen en dat gaat ten koste van spontaniteit, creativiteit en inzicht. Schaduw kan dus de bron zijn waar een scheppend kunstenaar zijn inspiratie vandaan haalt, HOERA, daar hebben we de schrijver of de kunstenaar die pas dàn de meest fantastische werken maakt als hij toegeeft aan zijn duistere gevoelens van eenzaamheid en misère! Inspiratie is –volgens Jung- altijd het werk van de schaduw en een leven zonder schaduw wordt daarmee saai en oppervlakkig. Dat wil je toch niet..

Bewust of onbewust heeft ieder van ons alle emoties in zich. De onderdrukte aspecten vormen de schaduwkant van de persoonlijkheid; de zijde die we voor ons zelf houden en niet willen tonen aan de anderen. Wat we wel willen tonen noemde Jung de persona (is latijn voor masker). De schaduw kun je zien als een borrelend vat waarin we alles gestopt hebben wat tijdens onze kindertijd, jeugd, opvoeding, opleiding en zelfs in ons werkend- of huidig gezinsleven niet voldeed aan de eisen van de omgeving. De prijs die we voor die gehoorzaamheid betaalden en betalen, is het verlies van je heelheid. Je verloren zelf, je onechte zelf en je afgewezen zelf.

Dan de literatuur. Wat betekent schaduw in ons gewone leven? Symbolisch gezien kunnen verdrietige gebeurtenissen als een schaduw over je leven liggen. Koud en eenzaam. Als voorbeeld wil ik het boek ´Schaduwkind`van P.F. Thomése (1958) aanhalen.
'Een vrouw die haar man begraaft, wordt weduwe genoemd, een man die zonder zijn vrouw achterblijft, weduwnaar. Een kind zonder ouders is wees. Maar hoe heten vader en moeder van een gestorven kind?'
Na de dood van zijn dochtertje Isa vond Thomése zichzelf terug in doodstille kamers, tussen onervaren woorden, die hij nog moest leren schrijven. Hij was onervaren in het verwoorden, onemotioneel, typisch masculien in zijn analyses en kreeg opeens te maken met grote emotionele pieken en dalen.

Schaduwkind is het adembenemende relaas van dit zoeken naar woorden. Een heel leven wordt overhoop gehaald, elke betekenis moet opnieuw worden uitgevonden. "Als ze ergens nog is, dan in de taal"... Mooi in zekere zin en betekenisvol in dit betoog.
Zijn indringende autobiografische boek doet verslag van de ontreddering, het rouwen, de zwijgende sprakeloosheid, maar ook van het geluk dat de schrijver had ervaren tijdens het prille vaderschap.

En daar hebben we dan de symbolische zon en schaduw in ons leven: zon en schaduw, onlosmakelijk met elkaar verbonden. Het vaderschap, de liefde voor het dochtertje, de liefde tussen de ouders staat symbool voor leven, voor licht, voor zon.
Het verlies, het verdriet, het rouwen, het donkere en zware als symbool voor schaduw.

Het één kan niet zonder het ander.
Als je nooit kiest voor zon, zal er ook nooit schaduw zijn. Maar als je kiest voor zon, voor leven, voor het trachten je gezicht naar de zon te keren -denk aan de zonnebloem die zijn kop boven het maaiveld uitsteekt om zon te pakken, om te groeien of om simpelweg uitzicht te hebben en niet in de schaduw van een ander te leven-, maar denk ook aan de opoffering, de overgave aan de liefde om gelukkig te worden, om een gezin te vormen, om een nieuw leven te creëren-, dan riskeer je beschadigd te worden, teleurgesteld, achtergelaten, verdrietig. Juist omdat je het hebt aangedurfd om voor het geluk te kiezen.
Klegod Denemarken


Wat als essentie van leven kan worden gezien, is dat je ondanks alle beschadigingen en alle schaduwen (let op hoe deze twee woorden op elkaar lijken), in staat bent om dóór te lopen, de schaduw met je te dragen, niet als last, maar als gegeven voor de toekomst en dus ja, uit de schaduw te stappen en in de zon te lopen. Want zonder zon, geen leven. De schaduw volgt toch wel.